söndag 17 mars 2019

Vecka 12 & funderingar runt retro grad

Vackra själar,

Redan i Onsdag/Torsdags började det rycka i skrivtarmen...
"Jag är så trött, så j..kla trött" gnällde någon i min närhet och jag nickade instämmande.
Ben som bly, trött i bröstrygg, virrig i huvudet och dålig sömn.  Det var tydligen inte bara jag.
En av min favorit astrologer skrev på sin sida samma dag:
Är någon mer än jag helt utslagen av denna retrograd? Hur mycket gammalt kan det finnas kvar att rensa? 
Igen, jag kunde inte mer än instämma! Hur är det med dig? Känner du igen detta?

Det är inte så att jag "skyller" på universum eller att jag bara vill klaga, nej, jag vill visa på att energierna visar sig genom astrologins verktyg och att universum alltid har en plan för oss.
Även, eller kanske, speciellt de gånger vi står på marken och inte har möjlighet att se ting ur ett större perspektiv.

I skrivandets stund har vi Solen (26 grader), Merkurius(22 grader, backar bakåt), Neptunus (16 grader) i Fiskarnas tecken.
Fiskarna är zodiakens sista tecken, den tolfte och sista "tårbiten" (huset) i den kaka som bildar ett år eller ett varv runt hjulet.  Det sk 12 huset handlar om vår undermedvetna, drömmar, intuition, hemligheter, ja, faktiskt, allt som är dolt för oss (av olika orsaker).
Husets härskare är Neptunus och som du ser är husets härskare på hemmabana här, vilket förstärker husets och dess energier.
En del väljer att kalla detta huset för "källaren"pga allt det gömda och dolda. Det är hit fullmånens ljus ibland når, eller såsom nu, du kan slå på din ficklampa och se vad som faktiskt gömmer sig här.
Hur låter sig det göras?   Jo, via denna Merkurius retrograd tillsammans med Solens vandring genom tecknet.

Denna retrograd pågår till 26/3 MEN den bästa tiden för släpp och frigörande har varit under vecka 11 och de första dagarna i vecka 12.
Varför?  Jo, för att på Onsdag 20/3 kl 22.58 på kvällen kliver Solen in i Vädurens tecken och vi står på RUTA ETT! Nytt år genom zodiaken, första tecknet, första huset!  Ny energi, uppstarts energi och bara tre timmar senare har vi en fullmåne i Vågens tecken (0 grader 9 minuter).  Här "möts" även Solen och Chiron i en konjunktion med möjlighet till vidare läkning.
Jag återkommer, självklart,  till månen i egen blogg.



Förr året talade jag så mycket om frigörande, släpp och förändring att jag blev "trött" på att höra på mig själv. Ändå, det var ett faktum för många av oss, mig inkluderat.
Denna veckan har varit lite av samma tongångar, röster som uttryckte sin frustration: "Jag är så trött på vissa delar av detta att jag tror jag spyr om jag måste harva detta igen".   Hmm, ja, igenkänningsfaktor ÄR hög.
Mycket gammalt nu, mycket som skriker när det andas ut sin sista suck och åker kana ut ur vår undermedvetna och in i evigheten.  Våga säga ADJÖ till de delar som släpper nu, tro på att det finns en anledning.

Merkurius har att göra med all typ av kommunikation och när denna går retrograd så vispas det upp extra mycket "halvsanningar", rena osanningar, obearbetat och tom "oviktigt" material.
Konsten blir att "skilja agnarna från vetet". 
Jag upplever dagligen att vackra citat, goda ord och tankar används men vid närmare påseende så har de "inga rötter"!  De som skriver/citerar dem använder dem som "färg" på sina korthus.  De är inte bearbetade, inte integrerade, grundade och omgjorda till kunskap eller visdom.  Sålunda, blir de bara plattityder och klichéer.  Fastna INTE där!
All information är INTE sanning eller kunskap. Kunskap är bearbetat, testad, integrerad information.
Visdom är ytterligare ett steg på den trappan och det är mot detta vi skall sträva.  Detta ÄR året av "self mastery" så lägg ditt fokus här.  Jobba på din sanning, din värdegrund, din visdom!

Du har en halvtimme eller en timme till övers någonstans under de kommande dagarna..
Ge dig själv den tiden i present, sätt dig ned med papper och penna, skriv ned vad dessa retrograd dagar har burit med sig för dig. Vilka teman har varit uppe och gått?  Vad har det klarlagt?
Bestäm dig därefter för vad du vill göra med det!  Vad skall ner i "behålla" lådan?
Dreams of Gaia (10 of Water)
Vad skall ut för gott?  Håll i minnet - säcken bör vara lätt inför de "språng" som komma skall under våren.  Packa lätt, packa väl!

Jag valde att dra ett kort för de generella energierna under vecka 12 och detta är resultatet:
10 of Water.  Mitt i prick.
Nyckelorden här är: Leva i nuet, gränssättning, känsla av närvaro och tillhörighet, kunskap och förståelse som springer ur sortering av känslor/erfarenheter. Våga se på "skuggsidorna".
10 symboliserar alltid ett avslut och en nystart i samma energi.  Att våga möta alla våra energier och deras uttryck samt väva samma dessa till vår egen, personliga väv.
Lär känna ditt "instrument" och spela din egen melodin med inlevelse och tillförsikt.

Jag återkommer som sagt med en blogg om fullmånen och vårdagjämningen snarast.
Ta ett extra djupt andetag och lyft blicken... Ljuset kommer där, precis bakom talltopparna.
Ha en underbar vecka och rid på vågen!

Live with passion & as always, Blessed you are!
Love & Light,  Maud











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar