måndag 3 februari 2014

Stress, jäkt, press och lite ävlan..

"Vet du vad jäkt betyder?" frågade jag den 12 åriga norsk-svenskan och fick en rynkad panna tillbaka.  En stunds fundering... Tvekan.
"Nej. Nä, det vet jag inte!" svarar hon slutligen och bekräftar min misstanke.
Jäkt har blivit ett "förlegat" gammaldags ord, nästintill överkört av ordet "stress".

Jäkt kom in i mitt liv när jag var barn och förknippades med storstadsmänniskor, sådana som trodde de var viktiga eller som faktiskt var det. Linjen däremellan var högst oklar.
"Överdriven, nervös brådska" står det när jag slår i Svenska Akademiens ordlista och på några andra ställen finner jag "högt tempo vid verksamhet pga tidspress". 
Jasså, jaha, det var så det började, jäktet. Industrialiseringen. Bort från det naturliga livet.

 I samma böcker finner jag ordet "ävlan" och i förklaringen finner jag både "rastlös strävan" och "ivrigt bemödande".  Leendet sprider sig, negativ och positiv "stress" med andra ord.
Stress är inte en helt okomplicerad "tillställning".

"Det går igenom tiden, en säregen fläkt, en sjukdom som allmänt benämnes med jäkt. 
Och bannlyser stunder av ro och av frid, man hör bara ständigt "jag har inte tid!"

Så lever du livet i stora drag, hur skall jag hinna med allting idag?
Jäktet förvandlar mitt liv till en strid, din slogan har blivit "jag har inte tid!"
Men när du levat ditt antal av år, när döden på tröskeln väntande står. 
När han kallar dig från livets id, skall du då svara " jag har inte tid!"
                                                              Torsten Palmkvist. 

Ja, som du kanske ser så skriver jag om stress just nu och effekterna av densamma på kroppen, på själen och i anden. Kineserna ler men skakar samtidigt på sina huvuden "xu lao" har till stora delar varit ett västerländskt fenomen.
"Utmattning pga brist" ja, för det är det stress leder till, mera stress och mera stress tills kroppen och anden börjar äta på sina resurser, först "besparingarna", lagren men fortsätter det går den sedan vidare in på organen och dess funktioner. Det är först här vi ser "synbara symptom" men då har tecken varit där länge, länge i form av energibrist.

Det kommer forskning nu, forskning som bekräftar det som "andliga" och alternativa har sagt i många år, alla celler har ett minne. Nu är det bevisat! Man har kunnat påvisa att muskelceller, som anses som ganska "simpla" faktiskt har detta också. Jag kommer att komma tillbaka till detta då jag fått hela rapporten i min hand och då jag läst den, tro mig, det är som att vänta på Lördags godis.

Dessa celler minns stress, påverkas av stress, trasas sönder av stress och den alternativa världen slår tillbaka. I USA  är " extreme self care" högsta mode i detta nu.
Man LÄR folk att ta hand om sig och sitt samvete igen. Göra rätt prioriteringar.
USA är bra på mycket men låt oss inte följa efter dem i detta. Låt oss stoppa i tid!

Vi har en del "naturlighet" kvar, en del natur, en del kopplingar..
Låt oss jobba för att behålla dem men samtidigt, naturligtvis, jobba på att sänka stress, jäkt och ävlan av all sort.  Bäst gör du det genom att kartlägga dig själv. Vad önskar du förändra?
Så, välj en sak! Ändra en sak åt gången. Håll i.
Tillåt lite magi då.. Se på när du tar hand om en del i livet så tänker du lite mera på de andra också.

Kan stress vara platsen att börja på?
Live with passion and Blessed be!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar