onsdag 20 augusti 2014

Finna styrka & våga var härligt trött

"Men Albert kan fortfarande ikke sova. Han är törstig, han känner det nu, väldigt törstig. 
Pappa, jag är törstig ropar Albert" (Jodå, Alfons heter så på norska. ;-)

"Åhnej, ikke igjen" stönar femåringen med ögonen naglade i boken och jag ler.
Effekten av Alfons Åberg låter sällan vänta på sig.
Men efter tredje stönet inser jag något, känslan mellan oss i sängen har ändrat sig.
Hon stönar inte för att Alfons är rolig och underhållande, hon stönar för att boken aldrig tar slut och han aldrig somnar.

Jag ökar tempot lite, inte för mycket, hon får inte bli störd men hon skall heller inte behöva vänta för länge. Sagan tar slut, Alfons somnar till sist.
En mjuk hand på min kind, en belåten suck - "Tack mamma. Det var bra. Jag är såå trött. Nu skall jag sova."
En andhämtning och så är hon i drömmens rike.

Skolstartsvecka. Första veckan på dagis efter en vecka extra semester.
Själv har jag kört mitt hårdaste jobbpass på länge och är otroligt tacksam för trötta barn.
Massutskick från kommunen, till ALLA hushåll och på min rutt är det 1001 stycken - det lärde jag mig idag.  Allt det där vore säkert okej om jag inte hade all annan post, räkningarna, tidningarna och den märkliga reklamen som faktiskt hela 435 st av dessa hushåll vill ha.
Eller vill ha och vill ha, orkar inte göra något åt kanske mera är ordet ty jag ser mycket av den reklam jag delar ut i diverse sophögar efteråt.  Det får en att undra..

En liten skylt med texten"Nej tack till oadresserad reklam" - det är allt som krävs och det respekteras till fullo av alla.
Roligast är ändå paketen, dörrleveranserna, idag var de sex till antalet.
Att se kunden lysa upp, glad att se det de har beställt, tacksam för att det kommer till dörren.
Pratstunden. Men det tar tid.. mycket tid.

Min lilla bil protesterade redan i första uppförsbacken idag, så lastad att den knappt orkade på ettans växel men under dagen tömdes bilen och jag mådde riktigt bra.
Eldprovet - bestått med bara en timmas övertid är något som fick mina kollegor att gratulera och jag stolt sträcka på mig.  Jag vet jag kan.

Härligt att känna sig fysiskt och mentalt stark efter en dag som denna.
Försiktigt vänder jag mig om, lyssnar på den sovande ungen, regnet som leker på fönster bläcket.
Jag gillar regn. Det vattnar små torra plantor som jag.
Imorgon är en ny dag, nya utmaningar.
Dags att finna lite ro.

Live with passion, embrace your passion & Blessed Be.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar