söndag 24 augusti 2014

Lösningen existerar därute

"Thank you, Lord, for allowing me to see and understand the already existing solutions to my problems!"

En av de kanske mest tillitsfulla och kraftfulla bönerna jag vet.
Den glänser av Hopp, hoppet om att någon, Herren, redan har hört det jag bett om, att det har prioritet för honom dvs jag är viktig i universum och att det finns en lösning på allt. Även det mest olösliga av problem.
Många är också de som talar om att just tacksamhet är det som får världen att röra sig framåt.
Tacksamhet och hopp - i den bästa av kombinationer.

En av mina favorit lärare, Davidji, talar också mycket om det som denna bön ovan handlar om.
Att "luta sig" i riktning av drömmen men sedan släppa taget.
Vi har mindre kontroll över slutprodukten än vad vi tror, över frukterna av vårt arbete.
Ju mindre kontroll, ju mera tillit och tacksamhet - desto "bättre" eller i vart fall, rätt sorts frukter för just mig/oss.

Jag skräms och fascineras alltid av denna balans mellan vad jag vill och kan styra och vad jag vill släppa taget om och bara låta ske. Sker det verkligen då?
Faktum är att jag tror att det gör det, ju mer man släpper desto mer sker det.

En tanke sägs ta c:a 1,2 sekunder.
Vi har ca 60-80 000 tankar på en dag. Det har något snille räknat ut som antagligen hade för lite tankar och jag har inte ens brytt mig om att kolla om det stämmer.
För mig låter det ändå som det är i minsta laget, mitt huvud kan vara mycket fullt ibland.
Kan jag släppa några av dessa så inte mig emot.
Let Go, Let God!

Leker man vidare med tanken, att tiden inte finns så är cirkeln rund...
Då har jag redan tänkt alla tankarna, manifesterat alla mina önskningar, hittat alla mina lösningar och kommit mig vidare, ergo, jag har redan skapat alla lösningarna till mig själv.
Blev jag för långsökt nu?  För "flummig"?
Gå då tillbaka till bönen och acceptera att Gud fixar skivan, eller kraften, eller Allah, eller Gubben Månen eller vad du önskar och vill.
Låt det vara enkelt.  Lösningarna finns där. Du skall bara vara öppen för dem.

Daviji föreslår fem enkla steg:
1. Släppa det gamla, ge släpp på det som inte längre har någon betydelse i ditt liv. Detta skapar plats.
2. Finn klarhet i vad du vill nu. Skapa tystnad. Lyssna inåt. Meditera. Ta reda på vad ditt hjärta säger.
3. Sätt upp en intention, plantera dina frön, jobba åt ett håll.
4. Tillit/tålamod. Luta dig emot dina drömmar.
5.  Du har ingen kontroll över slutprodukten, frukten.. Så, ge dig hän. Se lösningarna.

"Skje din vilje, Herre, for Du kjenner Dine barns skrøpelige hjerte og gir hver og en den byrden han kan bære"  Paulo Coelho.Jag satte mig mig floden Piedra och grät. 

Ha en god, tillitsfull Söndagkväll & en bra start på den nya veckan!
Live with passion & Blessed be.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar