fredag 5 januari 2018

Nytt År, nya mönster?

Gott Nytt År, kära läsare!

Hur har helgerna "behandlat" dig och hur mycket har du hunnit "måna om dig själv"?
Det är ju ofta så, vi ser fram emot helger, ledighet, mys och allt det där vi önskar göra med varandra och andra, så kommer verkligheten.. Tja, inte för att jag vill vara dysterkvist, känner mig inte alls så.
Helger brukar bara ge oss anledningen till att fundera över förväntningar, vad vi önskar kontra vad vi har, får och är kapabla att genomföra.

Julen bärs ju av traditioner medan nyår brukar vara lite mera "svår navigerat".
Vi vill så mycket! Det ligger alltid ett "nu skall jag jäklar i mig" över och runt nyår... är du enig?
Kolla in Tv/sociala media reklamer, artiklar i tidningarna, diskussioner folk emellan. Man skall ha en ganska god energibalans för att inte dras med.
Den ständiga frågan till mig, från Lucia till runt 15/1, är:
Vad är coachens bästa tips för förändring? 

Jo, jag vet att jag har skrivit om detta förut, precis såsom en miljon andra tidningsartiklar har gjort och ändå, ändå kommer det tillbaka varje år.  Har du koll? Bryt då här! Vi ses en annan dag!
Är du kvar?

Okej, då skall du få några av mina bästa tips!

1) Glöm bort detta med "en gång i året" !  Det funkar inte!
Du behöver påminna dig själv, fylla på din inspirations och passionslåda oftare än så.
Mitt alternativ är att följa måncykeln genom att göra utvärderingar och släpp vid fullmåne, samt påminna mig själv om mina intentioner vid nymåne (ny kompassriktning typ).
Men har du en annan variant t ex varje vecka, varje dag, första dagen i varje månad så är det minst lika bra. Bara du gör det!

2) När vi vill ändra något så har vi oftast ett tidigare beteende som vi inte gillar t ex vi önskar att bli mera vältränade men vi kommer oss inte iväg till träningen, hittar ursäkter, äter istället osv.
Börja här! Se på det mönster du önskar att "släppa", göra dig av med. Våga gå in i det.
Detta är din "Joakim Von Anka matta", minns du den? Den där tänkarmattan där han gått så många gånger att han gjort tydliga spår i den.

Du går i dina spår, har "fastnat lite" och skall du komma dig ur måste du veta hur de grundläggande spåren ser ut. 


Att se på denna "programmering" vare sig den är medveten eller omedveten lyfter upp den och gör det möjligt att förändra. Vi kan bara ändra det vi ser!

3) Är det tillräckligt "attraktivt" för dig att lägga in jobb på just detta?
Låter det löjligt? Jag försäkrar, detta är en viktig del!  Skall man utföra ett jobb, lägga ner en massa energi, tid och uppoffringar, ja, då måste man veta att det är något man vill.
Saknas motivationen är tiden inte mogen, punkt! Släpp det en stund till och se när det kommer tillbaka, kanske har något ändrat sig då?

4) Hur vill jag att mitt "nya mönster" skall se ut? Vad önskar jag uppnå?
Sätt en tydlig, klar och gärna, om möjligt, mätbar intention.
Blir den vag och velig? Försök igen!   Var modig!

Många intentioner är som "halv ljummet te", det ser ut som te, det luktar te men det smakar inte gott!
Intentioner SKALL vara i bekvämlighets zonens gränsland! Det skall rysa till i kroppen, man skall känna att "ooops, här måste jag nog sträcka mig lite om detta skall gå". 
Zest, zing och passion, att driva framåt handlar om det och vill man bryta mönster så är det hit man måste gå!

5) Nu har du din "coola", lite skrämmande men tydliga intention.
DÅ, har det blivit dags att fundera över det praktiska.. Här kan du tillåta dig själv att börja med små steg och sedan ta dig vidare.
MEN, ett jätte MEN, skall du göra det behöver du en tydlig tidslinje som markerar när och hur du skall ta nästa steg!  Detta blir viktigt för annars fastar du i det "halv ljumna teet" igen.

Ta reda på vad som gäller i det ämnet du vill förändra! T ex träning. När lägger man på längre sträcka? Hur mycket lägger man på osv. Detta tillhör förhandsarbetet!

6) Skrid till verket!
Att göra nya ting handlar ofta om att "vara rädd men göra det ändå". Inga gränser blir någonsin brutna om vi är kvar i vår bekvämlighetszon! 
Samtidigt finns det en gräns för hur länge man kan och skall "använda piskan på sig själv" -
allt detta behöver du se till att strukturera och tänka igenom när du utarbetar din plan (punkt 5).
Förändringar kostar energi och TAR TID! Speciellt det sista är viktigt att minnas... Alltid längre tid än man tror att sätta ett nytt mönster!

För många intentioner på en gång fungerar också dåligt. Vi människor har för lite fokus för att klara så många bollar samtidigt. Låt dig istället fascineras av hur mycket annat som förändras när vi sätter 1-3 intentioner och verkligen genomför dem. Det ger oftast ringar på vattnet långt utanför det du trodde var möjligt!

Ett speciellt bra tillfälle för nya intentioner är vid nymånen i Stenbocken som kommer nu den 16/1.
Vill du veta mer om det så kommer det en blogg om den inom några dagar.

Ha en strålande första Januarihelg i 2018, njut och genomför dina intentioner.
Live with Passion & as always, Blessed you are!
Love and sparkles,  Maud




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar