onsdag 26 augusti 2009

Kartongernas dans!


Hällande regn.. Kalla vattendroppar letar sig ned över håret, innanför regnjackans krage.
Skogen prunkar i lysande grönt, ljud av vatten som porlar och rinner. I vagnen, väl instoppad med filtar och under regnskydd sover en bebis sin skönhets sömn.
"Selma har lyx!" Åttaåringen tittar avundsjuk ner i vagnen, hennes hår lockas av vattnet och ringlar sig runt ansiktet.
Mmm, tänk om någon ville skuffa runt mig också i det underbara regnet så jag fick sova till droppandet på taket.

Efter ett kort stopp på skolan går vi hem igen, en och en halv vecka in på den nya terminen, två och en halv vecka gamla i vår nya hemstad, sju veckor in på en föräldraledighet..
"Gör något, ring dem så du inte får "stugfeber".." sa min man häromdagen.
Lappsjuka.. Har jag "lappsjuka"? Tja, kanske "mental lappsjuka", om det nu finns något sådant!
Jag pratar mest med barn, joddlar och gullar med Selma, samtalar med Claire på barnsvis och testar och tränar min norska på barnen i och runt skolan. Barn, barn och barn..
Vuxna är svårare, lite mera hemliga och jag blir lite blygare.

Det mesta av min kommunikation med vuxna just nu är i skrift, mail, blogg och bok..
Jag vet att den tiden kommer snart, tiden då jag är redo för att jobba vidare, forma framtiden, skapa allt det nya på arbets och umgängesfronten - det bubblar och växer inom mig.
Dett tar tid för knoppar att formas och brista.

Under tiden dansar jag kartongernas dans! Organiserar, funderar, flyttar runt, packar om, kartong för kartong. Det känns inte alltid som de blir färre men självklart blir de det.
Precis lagom tills jag är någolunda klar så kommer nästa lass, det sista eller i vart fall, stora delar av det sista. Då kan jag färdigställa några av mina projekt, bli mera inflyttad.
Då och då i pauserna undrar jag hur jag kommer att känna det "sen", sen då allt är på plats.
Antagligen är det då lappsjukan sätter in på allvar, jag fattar att vi HAR FLYTTAT..
Då kommer knopparna att brista.. tror jag.
Tills dess får de marinera vidare och jag dansar vidare med mina kartonger..

Efter kaos kommer alltid ordning! Eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar