måndag 16 april 2012

AJ! Den landade på ögat!

Dagens cykel träning börjar i solsken.. Solbrillor på.
Jag har dock grundat - ull underställ, vindtät regnjacka!
Något som visar sig klokt efter knappa tio minuter....

Då ligger vinden rakt emot mig, vassa vårregn droppar slår mig i ansiktet.
Tio minuter senare - en sol värmer mitt ansikte igen... Cykel rullar vidare, över kanter, framför bilar, längs med vattnet. Då kommer - haglet.
En trevlig massiv hagelstorm och jag undrar i mitt stilla sinne om det är så här det känns då någon ramlar i en hög med pärlor, stooora pärlor.
På med solglasögonen igen - för att skydda ögonen mot haglet.

Bra det! För ytterligare tio minuter senare... Japp, du gissade rätt! Då skiner solen.
Hela tränings passet igenom vandrar vädret på detta sättet och jag landar hemma rejält våt och kall.
En lång dusch, en varm fisksoppa, en stunds läsning under filten och så börjar jag oroa mig.

Måste hämta på dagis..
Lämnade med cykel i morse och måste sålunda hämta med cykeln då vagnen står hemma och inte på dagis.  Vad skall mini godingen säga? Hur skall hon tackla att sitta i barnstolen utan regnskydd?
Van vid vagnens trygga regnskydd som hon ju är.
Full av funderingar cyklar jag iväg.

På dagis klär jag Selma under glatt pladder. Förklarar pedagogiskt att det regnar ute och att vi måste cykla hem men att det kommer att gå snabbt.. Mamma skall skynda sig.
Hon nickar förstående.
Vi kliver ut på gården och.... Haglet står som spön i backen!
Stora runda hagelkulor. Jag sätter fast henne i stolen, sätter mig på cykeln och håller tummarna.
Hur skall detta gå?

Några sekunden senare jublar hon för full hals:
Mamma, mamma... Hihihihihi, Den landade på handen! Den landade på.. ögat. 
Hahhahhahaha.. Mamma, de är kalla! 
Mammmaaaaa.." 

Jag ser upp, ser på hagelkornen på min jacka.  De är ju faktiskt vackra.
Hårda, kalla men vackra! 
"Åååhhh, ååååhhhhhh... I'mmmmm ccåååught in a baaaadddd romance..."
Min underbara treåring sjunger på en Lady Gaga låt medans haglen slår ner runt huvudet på oss.
Engelskan är helt underbar. Attityden likaså.
Jag kommer aldrig att oroa mig för henne igen. 
Sköning och solstråle. Min solstråle tom mitt i en hagelskur.

KRAM

1 kommentar: