söndag 15 april 2012

Moxa

Med skakande hand snärtar jag nålen igenom huden, jo, det finns fortsatt ett visst motstånd - man gör ju andra "illa".
Så tar jag den lilla käglan.. Den ser ut som om du tagit en vass tång och klippt toppen av en blyerts penna, hela basen liksom. Svart som kol, kompakt.
Jag trär det över nålens topp och för tändstickan till. Ytterligare en märklig känsla infinner sig.
Elda "på" någon.. Elda på metall...

Första tändstickan brinner ut, jag tänder nummer två, sen nummer tre...
Den lilla käglan börjar glöda, precis som kolet i grillen.
Patienten nickar lugnt och bekräftar "Mmmm, känns skönt!". 
Nålen leder värmen ned i punkten, vidare ned i meridianen och den värmen som kommer ned bearbetar och "kastar ut" den köld som på ett eller annat sätt kommit i i patienten.

TCM - Traditional chinese medicine är vacker på det sättet.
Allt tar man hänsyn till och greppen för att åtgärda är ofta direkta och enkla.
Denna metod kallas för moxa och kan utföras på massor av olika sätt.
Käglorna som du ser på bilden, moxa direkt på huden, moxa på andra örter t ex på ingefära och vitlök, moxa cigarrer som hålls över punkterna där akupunktören lätt kan reglera värmen.

Meningen är att driva på/driva ut sk "köld tillstånd" ur systemet. Köldtillstånd är stagnationer av olika slag men också "köld" utifrån. Detta är oerhört förenklat då TCM diagnoser alltid baserar sig på helheten hos patienten.
Moxa används lite av akupunktörer i Sverige och Norge.. Det luktar nämligen.
Har du någon gång bränt salvia (en närliggande ört) så vet du vad jag pratar om men ändock, man väljer att bortse från hur effektivt det är.

I länder där kyla är faktor att räkna med stora delar av året, där vi dyrkar värme, brasor, stearinljus, skor med tjocka sulor och varma kläder... Där väljs moxa bort för att "patienterna inte gillar lukten".
Hmm, min tanke är att jag skall försöka bli "vän" med detta verktyg.
Kunna förklara för mina patienter varför jag vill använda mig av det, vad det handlar om...

När jag skriver texten, tänker på min "moxa" upplärning så börjar jag automatiskt fundera över detta med lukter också.
Hur mycket "luktar" din vardag? Luktar det något i matvarubutiken? På gatan?
Jämför det med din sista utlandsresa. Hur luktade det på gatan på Marbella? På Cypern?
Mat, kryddor, parfym, sopor... Alla lukter kanske inte lika trevliga men det luktar.
Hur blev det så?  Frös alla lukter inne?
Tåls att funderas på medan jag eldar vidare.
KRAM! 

1 kommentar:

  1. Jag har provat moxa, hos en svensk terapeut, cigarr-varianten. Mkt effektiv.

    SvaraRadera