måndag 6 maj 2013

Like a drifter.

"And here I go again on my own
Going down the only road I've ever known,
Like a drifter I was born to walk alone
An' I've made up my mind,
I ain't wasting no more time..."


Den gamla Whitesnake låten ringer i mina öron, jag skruvar upp ytterligare. 
I hela mitt liv har jag "bakat kakor" utan recept. Det vill säga, gjort saker som andra inte tycker att man, gjort det på det sättet som de aldrig kommit på tanken att göra.
Alien, ufo, annorlunda, miffo, knäppis, förledd, flummig... Många är de ord som haglat runt mig. 

Det har varit slitsamt till tider. Tröttsamt. 
Visst har också jag hittat korta sammanhang där jag känt mig "hemma" där jag kunnat lägga ner huvudet och vila en stund. Där jag kunnat "bryta bröd med andra". Där jag kunnat tala mitt hjärtas språk... Så, uppbrott. Nästa ensamma vandring. 

Längtansfullt ser jag upp på läkaren på affischen på t-banan. Tänk om jag hade valt något "normalt", varit en del i ett sammanhang... Hade det varit enklare då? 
Svaret är NEJ.  Jag har prövat.  Jag passade aldrig in. Hörde inte hemma där heller. 
En sengångare vinner inte hundra meters sprinten!  
En påfågel kommer inte i grått. En delfin har inte ben. 
Man kan inte se bort ifrån vad man är men ibland kan det vara både ensamt och träligt.. 
"Like a drifter.. I was born to walk alone.."

Vägens korsning ligger framför mig. 
Ingen är såsom jag. Ingen har mina förutsättningar och jag måste återigen "baka kaka" utan recept.  
Damma av modet i min ränsel.. Spotta i nävarna och göra jobbet. 
Visst, det kommer att gå! Jag kommer att göra det. Alternativ finns inte...
Like förbannat finns det dagar då det är mindre kul, såsom idag. 

" Because I know what it means
To walk along the lonely street of dreams.." 


Låt inte min depp Måndag fånga dig! Gå ut och lev i passionen. 
Vila ibland, trygg i någon famn ty det är faktiskt också så att: 
Dina tankar är som vatten.. 
Den växtlighet du vattnar kommer att växa sig stark! 
Se till att vattna RÄTT plantor!" 

KRAM!
 
   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar