lördag 13 juli 2013

Hvorfor...

Med lysande ögon men med en tydlig rynka i pannan ser hon på mig och så kläcker hon:
"Hvorfor bränns brännässlorna? Vad skjer da?" 
"Hvorfor är solen så orange? Vart tar den vägen nu..? Går den och lägger sig? Borstar den tänderna? Har den barn?" 
Vem? Solen?  Frågorna har inga gränser.

Vissa har lite svårt att tolka frågorna, andra har problem med svaren.
Jag har full förståelse för det. Det kräver en viss mängd träning, lägg till det en viss mängd fantasi, krydda med vilja och humor. En rätt krävande kombination.

"Varför är dina tänder så gula?" frågar hon grannfrun utan att blinka.
Vad svarar man på det?
"Vem är det som hostar? Varför hostar han innanför fönstret när man bara kan öppna det, andas frisk luft och så spotta.." Tja, säg det! Bra fråga (egentligen).  Har man ens öppna fönster på sjukhemmet numera?

Retoriska frågor är det också gott om i detta läget.
"Hvorfor må man ha säkerhetsbälte?"  Blixtsnabbt svar: "Forrrrdddiiiiii man är TRYGG!"
Jätteleende och så studsar hon vidare.
"Hvorfor heter det rips? Hvorfor är de mogna när de är röda? Hvorfor blir de inte lila?" 
"Hvordan ble Luke en hund? Hvorfor valde han det och att ikke bli en katt? Gillar han hundar bättre än katter?" 

Om hon lyssnar på svaren? Ja, jag tror det. Rätt ofta i vart fall.
För hon frågar sällan om samma fråga igen och på direkt fråga kan hon ofta återberätta vad som sas vid tillfället...
Dock bör man minnas att hon är fyra år och som sig bör "bor" hon till hälften i fantasilandet och det logiska begränsade tänkandet finns inte där ännu (Gud ske, tack och pris) så man får många roliga tillägga, egna tolkningar och så vidare.
Det ingår i priset.

"Hur langt er det kvar? Skall vi hjem til hytta eller till Haugerkroken? (Hemadressen)"
Tio minuter senare..
"Vart skall vi? Skall vi hjem til hytta eller till Haugerkroken?
Glada utrop.. "HURRA! Vi skall till hytta!"
Den är en klassiker! Den kan alla barn...

Men det mest fantastiska är hur hon sträcker min fantasi, hur vi kan resa tillsammans.
Se upp på det vitmålade sovrumstaket, samtala om de planeter, regnbågar, galopperande hästar som passerar däruppe... Likväl som att jag måste fundera över om solen borstar tänderna innan hon går och lägger sig eller om döda eremitkräftor har sörjande nära och kära (Och om så - hur hittar de den döde?)  I vart fall måste jag funderar på HUR jag vill svara och vilka konsekvenser mina svar får.
Jag vägrar dräpa fantasin!  Jag vägrar hyssja och tysta!
Högt i tak och öppen himmel!

Mycket "hvorfor"  i min värld just nu..
Det gör ingenting!
Våga ställa frågorna behöver vi alla!

Live with passion & Blessed be.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar