fredag 19 juli 2013

In the flow ögonblick!

"Man kan inte alltid få fjärilarna i magen att försvinna
men man kan få dem att flyga i formation!"
Nervositet, anspänning och deras systrar - de tillhör att presterar, att mäta sig, att visa att man bemästrar.
Alla, från den glade amatören till de som är mästare inom sitt gebit känner igen detta.

En sak skiljer dem åt.. De som gillar vad de gör lär sig att bemästra denna känsla och utnyttja den.
Kittlas av den, få adrenalinet att flöda i rätt cirklar, göra jobbet lättare, med andra ord, få dessa fjärilar att flyga i formation.

När fjärilarna flyger i formation, när man är närvarande i ögonblicket, i det man gör så uppkommer "i flödet ögonblicken".
Har du upplevt ett sånt? Någonsin? Ofta? Aldrig?
En del människor har ingen aning om vad jag pratar om men de flesta som sportar har upplevt det någon gång, likaså de som ofta vistas och rör sig i naturen.

"I flödet" uppkommer oftast när löparen kommer in i den sk andra andningen.
När ryttaren hittar det perfekta samspelet med hästen, när steget stämmer.
Ju mer jag läst, funderat och lurat på detta, för det är en sjukt skönt känsla, desto mera övertygade har jag blivit om att det handlar om närvaro.
Närvaro i kroppen tillika i närvaro i omgivningen och låta dessa två sammansmält då uppkommer flow/flöde.

Alldeles nyligen kom jag så över en bok i mental träning, en som jag faktiskt inte läst tidigare men fått rekommenderad och denne man, en sportfåne, såklart, delade min åsikt - i flödet ögonblicket kan skapas, återskapas!
Hans tankar låg inte långt ifrån mina och med huvudet fullt av funderingar åkte jag till badhuset, full av upptäckarlust.
Tjugofem meter senare, knappt, hade jag återskapat "i flödet känslan", något som annars inte brukar komma i träning förrän efter en 2-300 meter.  Cool känsla.

Idag återskapade jag den på stranden, på en handduk.
Jobbade på den under en mycket tung löprunda och lyckades under en liten stund och kunde sålunda också upprätthålla mitt tempo.
Det är spännande att leka med sinnet! Spännande att se vad man kan åstadkomma.
Alla vill ju vara i flödet då flödet påminner oss om att vi är en del av helheten, av universums energi.

Jag är i behov av påminnelser om att jag är en del av universums energier i detta nu.
Denna lilla "lek", övning har fallit mig i smaken.
Kanske vill du också prova? Låt mig veta hur det gick!

Stoppa en sekund, häll upp en kopp te, ett glas vatten, en kaffe.
Lägg en sked i koppen. Sätt dig så ner. Ta två djupa långsamma andetag, lyft skeden och så rör den långsamt, långsamt i koppen. Skapa en cirkel.  Se hur drycken rör sig. Följ den med blicken, var närvarande, känn in flödet.  Vad upplever du?

Live with passion &  Blessed be!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar