lördag 30 november 2013

Vakna till världen.


Tysta morgontankar.. 
Min morgon är helig tid. Tid till eftertanke, tacksamhet och närvaro. 
Tack för den natt som gått och för den vila jag fått! 
Tack för att jag fått ligga mjukt inbäddad i min älskade säng och lyssna till tystnaden. 
Sömnen har fattats mig några timmar, tankarna har vandrat men jag har tittat på dem, släppt, lyssnat vidare och accepterat. Allt är såsom det borde vara.  Vila har jag ändå fått. 

Tack för de klara stjärnorna som gnistrade på min himmel då jag hämtade morgonen fång med ved. 
De är som klarast innan morgon gryr, innan ljuset sprider sig, i det sista skälvande mörka sekunderna glimmar de till, sänder mig hälsning om vintertid, jul och fred. 
Tack för elden som nästan tänder sig själv. Tack för kaminen som sprider sitt rödflammiga ljus och sin hetta över kalla golv och fötter. 
Tack för glädjen att vara vid liv denna morgon. 

Tack för de värkande musklerna som låter mig veta att jag arbetade tillräckligt hårt igår och att de nu måste få andas en stund, fyllas med blod och tömmas igen. Tack för kroppens alla underbara mekanismer som går och går och går utan att jag gör annat än fyller på med energi och luft.
Tack för kaffet som sprider sin väldoft i näsa och gom, som värmer min mage och försiktigt knuffar mina stela leder och energi in i flödet. 
Tack för gröten och sylten, produkter från den rika jorden som fyller min Yin med energi och sprider leendet över mina läppar.  Den förbereder min inre jord för kommande behov. 

Tack för maten som fyller min matsäck. Så otroligt lyckligt lottade jag är att jag kan stå i kylskåpet och faktiskt "välja" vad jag önskar ta med mig. Ta den vackraste, saftigaste apelsin och skala den, stoppa i en låda, färdig att äta medan bilen snurrar och går. 
Bre min smörgås, lägga på det godaste jag vet och i tanken smaka av långt innan det når min mun. 
Tack för dubbel njutning!

Tack för att jag i detta tidevarv har ett jobb att gå till! 
Tack för att detta ansvar betros mig och för all glädje jag under dagen kommer att möta på min väg! 
Tack för lättheten i mina steg och i min ränsel när jag går att möta dagen. 
Tack för de leenden mina läppar och mitt hjärta kommer att dela ut och tack för alla de leendena och den kärlek som blir mig given. 

Tack för den outsägliga nåd det innebär att få vara med en dag till. 
En dag av nåd. En vardag i livet. En dag i processen som kallas livet. 
I AM! 

Live with passion & Blessed BE! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar