onsdag 6 juli 2016

Vila tanken!

"Jag är inte så säker på att jag vet vad du menar med "self care" sa väninnan tankfullt där hon satt mitt emot mig vid middagsbordet och fortsatte mellan tuggorna:
"Alltså, vad att ta hand om mig själv egentligen betyder för just mig... Vad gör jag som egentligen är "bra"? Vad gör jag av gammal vana? Vad gör jag pga att andra sagt till mig att det är bra?" 

Alla dessa frågor är riktigt bra, riktigt relevanta och jag tycker faktiskt att vi alla bör inventera lite på det området, då och då.  Det varierar ju, vad som önskas av kropp och själ.

Semester behöver inte innebära att ligga platt på en strand, eller för den sakens skull, jaga så många städer/byar på kartan så möjligt.  Den kan också innebära att påbörja en ny vana, något som man sedan kan ta med sig in i vardagen då det blivit till ett "måste" efter prövotiden.

Meditation följer mig i vardagen och jag känner verkligen att jag "förlorar" balans, medvetenhet och vakenhet de dagar jag ev missar att meditera. MEN meditation är inte alltid "lika häftigt" såsom vissa verkar tro.
Ibland har man en riktig "kanondag"och man känner sig typ såhär:

















Ibland är det nästan så man undrar varför man tog sig tiden, för då känns det såhär:

 










Ibland får man det man ber om, klara svar, healing, vackra bilder, pusselbitar och ibland ser man inte skogen för alla träden.  Det är normalt och alla bitar behövs.
Platåer finns i alla typ av utveckling tillika bra och dåliga dagar, DET är det normala. Allt annat är undantaget.

Personligen fascineras jag av alla myter som finns runt meditation, fortfarande och i nådens år 2016.
Att man måste vara en viss sorts person, att man måste ha vissa förutsättningar, att man måste följa ett system, en religion eller en massa annat krafs.
Lite som att säga att man "kan inte springa i skogen om man inte är anmäld till ett lopp senare i år" eller något annat lika absurt.

En artikel om att "Tomglo" florerade igår i norska tidningar, originalet var svenskt.
Tomglo betyder att bara sitta och stirra tomt framför sig, gärna utan tankar eller känslor som invaderar oss. Se där, en mycket gammal form av meditation! Tomglo allt du orkar i sommar!
I glasskön, i bilkön, vid havet, på närmsta äppelträd  och vips, du är i mål.
"Vad stirrar du på, älskling?" 
"Inget, jag mediterar!"   ;-) 






Min farfar ville alltid ta disken efter middagen, han insisterade, och helst ville han vara ensam.  Min mamma tyckte detta var högst orättvist och prövade alltid att få hjälpa till.  Detta pågick till den dagen då min farfar lite irriterat röt:
"Det är bra både för den yttre och inre matsmältningen att låta tystnaden få all uppmärksamhet för en stund.  Jag tänker inte när jag diskar, då diskar jag!"
Det var sista gången detta diskuterades och han fick sin fred i diskbaljan, sin ensamma stund också, ett sätt att vila sina tankar på.

Många år senare mötte jag Buddist munkarnas arbetsmeditationer. De gör om sina sysslor till meditation och påminner sitt sinne om göromålet genom mantra liknande slingor av ord:
"I walk when I walk, I walk when I walk, I walk when I walk when I walk!"
Min farfars mantra hade nog varit: "I wash when I wash, I wash when I...osv"

I all utveckling är jag en förespråkare av att man skall använda sig av olika verktyg, byta om lite, ändra, pröva nytt, alternera nytt och välkänt med nytt och annorlunda.
Detta tror jag är trixet för att undvika platåer, för att upprätthålla intresse och glädje, ge god utdelning och många, många andra fördelar.  

Vad är din meditations "mojo"? Vad gillar du bäst?
Själv har jag en period nu med otroligt härliga bilder och mycket flyt, en god balans till en lång tids "torka" på meditations fronten.  Därför är det just nu utomhus meditation som gäller för mig, utomhus och en del gående meditation som förberedelse inför höstens utbildning.

Ta hand om dig, i Kräftans tidevarv, fundera lite över self-care. Pröva något nytt?
Låt hjärtat vara öppet och med!
Live with Passion & as always, Blessed you are!
Loads of LOVE;  M






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar