torsdag 1 juni 2017

Being? Doing?

"I am a human BEING, not a human doing" florerar numera friskt på internet, på alternativa sidor och i folks medvetande.
Being? Som i varande? Finnas till? Befinna sig?  Ja, faktiskt "tillsvidare" finns med om man slår i en uppslagsbok även om jag inte anser att det är korrekt.
Doing - som i "görande" verkar alla ha kristallklart för sig vad det innebär.

Från min ståndpunkt för meningen på ett sätt klockrent och på ett sätt, en ren och skär floskel.
Gissa vilken del jag kommer att lägga ner mest tid på?  ;-)
Såklart, du ÄR en mänsklig varelse,bestående av kropp, själ och ande så du bör vara aktiv i alla de tre delarna, nära dem lika, balanser och ja, VARA.

Lade du märket till ordet "aktiv"?
I floskeln är det tyvärr det som faller bort för varande, befinna sig, finnas till likställs med meditation, mindfulness, observation, semester, ledigt, fria val, floating.. Ja, listan kan göras hur lång som helst beroende på person och intresse.  Hursomhelst, jag tror du är med på tåget!

Att protestera emot att "bara göra" är något jag absolut kan förstå i ett samhälle som endast och enkom premierar den som gör något, som agerar, som är sin egen lyckas smed.
Men... Har vi inte gjort det tillräckligt nu? Har inte pendel fått gå från ytterlighet till ytterlighet och kan nu, äntligen, få stanna på mitten?

Det heter att vara hjälpsam, att vara tjänstvillig, att vara empatisk, att vara insiktsfull, att vara vis..  Being.. Vara..
Det hjälper föga eller lite att du mediterar över att vara empatisk om du sedan inte faktiskt agerar utifrån ditt varande i empatin. Du väljer att vara.. Ja, vaddå?  Jag väljer att vara.. Ja, vaddå? 
Det är det som är agerandet,  VALET, att välja att vara något. Du behöver inte ens välja att handla på det i den "yttre världen" men du gör fortfarande det medvetna valet att vara det hela tiden.
Detta valet skall kännas bekvämt, skönt, lätt att vara, en naturlig del av oss såsom den kroppsdelen som inte gör ont, den som bara är, görandes sitt jobb men vi är medvetna om den. 


Få ting i en människa är gjort för ett "passivt" varande.
Vi är gjorda för skapandet, för agerande, för utprovandet MEDAN vi ÄR det vi bestämt oss för att vara.  Den där "human" biten, den är svår att komma ifrån oavsett hur hårt du försöker.
Vad är ditt "being" i varje sekund av varje dag?  Vad vill du vara? I vilken energi önskar du att vara?

Vad anser du vara "ditt esse"? När är du som bäst/mår som bäst i dina egna ögon? Vad för typ av "being" är du då?
Exemplet ovan är "empatisk". Kan man vara empatisk när man kammar håret? När man sitter på toa? När man lagar mat, klipper gräs, grillar... Ja, jag tror det. Jag tror också att man kan träna in den energien så att den till slut sitter lika bra i ryggmärgen som allt annat.
Det är då ting börjar att ske.. Dörrar öppnar sig.

Vad innehåller den "säck" med egenskaper som du fått med dig av Creator för att använda?
Och, som sagt, nu menar jag ditt "varande". Vad vill du "vara"?

Själv vet jag att jag är en "receptor" av irriterande mått, jag suger upp en massa energier ut eten, tankar, känslor, vibrationer, ja, allt som sitter löst. Därför har jag begåvats både med ett sorteringssystem och en jordning som heter duga, annars skulle jag inte kunna omsätta något av det jag fångar upp. Ibland går denna jordning förlorad och då, då är jag "förlorad" eftersom jag blir en del av detta gigantiska informationsmoln. En helt obrukbar del, en som inte kan skilja agnarna från vetet.

Numera vet jag att jag inte behöver lägga någon som helst tid på samlandet av information, det gör sig själv och inga eller få detaljer slipper undan mitt "norra öga".
Mitt fokus är på visdom och klarhet, vara visdom och klarhet, för mig, i mig, genom mig.
Detta betyder inte, långt därifrån, att alla är eniga med mig eller tror/tycker som jag. Det bekommer mig dock mindre när jag vet varför jag valt att vara i det "varandet" som jag har valt.

Kvittot på att detta faktiskt fungerar är att du mår bättre och att ditt liv tillika mående verkar röra sig framåt med ett bättre, tydligare flöde.  Pröva?

Live with Passion & As always, Blessed you are!
JOY,  Maud






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar