onsdag 19 december 2012

Jeg får lov til..!

"Se på dig själv med ditt friska öga.." sa han och strök henne tröstande över armen.
"Vad menar du?" Hon såg en smula förbryllade ut, rynkan mellan ögonen framträdde tydligt.

"Gammal skröna" förtydligade han "men det finns tom en kille som har skrivit en bok om detta. 
Enligt hans sätt och se på det så har vi ett öga som bara ser det negativa, med andra ord, ett sjukt öga medan det andra ögat ser allt det som vi är bra på, goda till. Det det är det friska ögat.
Så, se på dig själv med ditt friska öga. Ta in vad det ögat ser!"

Hon tänkte en stund, bet sig förstulet i underläppen och masserade med handen på halsen som om hon prövade att svälja det han sa, trycka in det genom huden.
"Men vad.. Vad tror du det beror på?"
Han ryckte på axlarna, lät ögonen vandra långt bort en stund innan han såg på henne och utbrast:
"Långvarig kritik av folk med sjuka ögon, flera påtvingade "jag skall", väldigt få " jag får lov till".
Lägg till det en känslig själ. Ja, då skall det inte mycket till.   Man kan dö av ett brustet hjärta, vet du."

"Jo, sägnen säger ju det... Men du menar inte på allvar att hjärtat kan gå söner av sorg?"
"JO, det kan det!" Trotsigheten lyste ur hans ansikte. "Man kan få faktiska skador på hjärtat av långvarig påkänning, slitningar och stress. Hjärtat är inte annorlunda än något annat organ. 
Dessutom innehåller det delar av själen. Det borde ju du veta.." 
"Jo, jag vet.." Hon såg ner i marken, skamsen, rädd, liten.
"Men det gäller inte dig?? Eller?"  Hans röst var fortfarande trotsig.

Nej, det gäller INTE mig, INTE MIG ville hon skrika men hon förstod att det var fel så istället sa hon:
"Kan man laga skadan då? Eller är man för alltid trasig, om man nu en gång blivit det.. ? En limmad vas som alltid läcker?"
" Jag anser mig veta det.. Att man verkligen KAN laga ett trasigt hjärta och vet du? Det brukar inte ens läcka, om man gör det rätt!
Första steget är - se dig själv med ditt friska öga!

Nästa steg blir att tänka på allt som du "får lov till" i detta livet.. Om du tänker att "jag får lov till att hämta mina barn idag!" blir stressen mindre än om du säger "jag måste hämta mina barn till 16 idag" och så blir du 10 min försenad.  Är hämtningen mindre viktig för att du är tio minuter försenad? Fokus är: Du får lov till att hämta dina älskade barn. 

Omge dig med människor med det "friska ögat".  Ge av ditt. What goes around comes around..."

Hon nickade medan tårarna långsamt trillade ner i knät.
Rätt! Såklart var det rätt.

Hon vandrade ut genom porten, såg upp emot himmelen och snön föll.. Stora mjuka flingor av balsam och mjukhet. Inom henne sjöng den gamla julsången...

"Hver gang jeg ser opp på min himmel så vet jeg
At undrenes under er det som har hendt
Jeg føler meg trygg for jeg slipper å lete
Nå vet jeg hvor stjernen ble tent

Himmel på jord
En nåde så stor
Jeg er'ke alene
Her jeg bor

Jeg er'ke alene her jeg bor...
"

Live with passion 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar