fredag 11 januari 2013

Ändrad lins.

Skolan har börjat och jag känner att jag tappat fokus!
De små orosmolnen, de lite större irritationsmolnen och lera av hopplöshet, funderingar och avsaknad av motivation.  Med dessa bakom linsen, alltså min egen vision av världen, travar jag med musiken skrikande i öronen till skolan.
Vad göra?  Vad är det för fel på mig?  Jag vill ju har slutprodukten! Faktakunskapen!
Men jag vill inte vara här. Hur galen kan man bli.. Den ekvationen går inte ihop.

"Du måste byta lins!" säger kollegan nyktert när jag framlägger mitt problem.
Visst, visst.. Den är självklar men frågan är bara hur!
"Gå hem och kolla in Shawn Anchor på TED. Han vet hur man "byter lins på riktigt". En av grundarna till den sk positiva psykologin och har skrivit boken "The happiness advantage."fyller kollegan i och tillägger snabbt"något vi dessutom tänkte ta i bruk på jobbet senare."

Knappa halvtimman senare har jag fyllts till bredden med nya ord och uttryck, jag har lärt mig om
den sk "Losada linjen".
Visst du att det behövs ca 3.1 positiva kommentarer/handlingar för att sudda ut EN negativ?
För att väga upp. Det är mycket detta som positiv psykologi handlar om och grundtanken är att, som vi alla vet, lyckan ligger in i omgivningen runt oss utan inom oss.
Kort sagt, hur vi kan få våra hjärna att processa den info vi emottar hela tiden från allt och alla.

Lyssnar man på Shawn Anchor (gör gärna det på Youtube) så känner man sanningen i det han säger.
Vi har lagt LYCKA som svaret när vi klarar våra mål men problemet är att vi hela tiden flyttar fram våra mål. Nästa tenta, bättre betyg, bättre sälj resultat osv osv och sålunda når vi aldrig LYCKAN utan den fortsätter att vara "därborta" i det otillgängliga och då kan hjärnan till slut inte ens pröva att omfamna känslan "Lycka".

Har vi istället "LYCKA" där vi står och går, skapar det, ser det, ja, då skapar hjärnan dopamin och dopamin i sin tur har två effekter på oss, den skapar mera lycka och den öppnar alla våra inlärnings center på vid gavel och vi presterar bättre och mer PGA att vi mår bättre.
Låter som en "win-win", eller vad tycker du?

Shawn Anchor som undersökt studenter på Harvard beskrev exakt det jag känner inom mig och har känt.  Glädjen över att "komma in på rätt grej" som sen förbyts i leda över konkurrens situationen, över arbetsbelastning, dead lines osv. Tydligen ett helt vanligt fenomen.
Dock verkar det finnas medicin. Tack & Pris.

Anchor presenterar några enkla tips att utföra 2 min/dag i 21 på varandra följande dagar.
Ett linsbyte!  Har du läst bloggen förut kan det hända att du sett några av dessa tidigare MEN de tåls säkert att upprepas.
Here goes:
3 tacksamma saker  - skriv ner tre nya ting du är tacksam för (lär hjärnan leta efter positiva saker.)
Journal  -- Namnge och beskriv en bra sak per dag.
Träna -- oklart hur länge men en stund varje dag. Lär hjärnan att det betyder nåt att genomföra.
Meditera - valfri tid men gärna minimun 20 min. Lär hjärnan att fokusera på en sak, en sak åt gången.
Random acts of kindness - hjälp någon i din närhet eller någon helt okänd. Spontant och uppriktigt. I början får du säkert "söka efter tillfällena" och jobba på ditt mod.

Sååå.. Dags att försöka.  Jag vill gärna ha mera dopamin och "HAPPINESS".
Ha en fin helg!  Live, as always, with passion och balansera upp allt neggo därute.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar