måndag 14 januari 2013

En överraskande överraskning

I den bitande, knarrande vinterkylan på väg till bussen funderar jag på nya saker, nya utmaningar, krydda till livet. Det saknas lite krydda här och där, ett stänk vitpeppar här, en dutt svart peppar där.

Bland annat vill jag ha in nya vänner och bekanta i mitt liv men det är svårt när man är ordentligt vuxen. Alla är upptagna, alla har så mycket att stå i hela tiden och cirklarna är rätt fasta.

Tankarna vandrar tillbaka till den "barngrupp" som Selma och jag blev tilldelade då vi flyttade hit.
Kan inte säga att jag orkade göra nåt av den.. Jag var för slut efter födsel, sjukdom och flytt.
De blev bifigurer i mitt galleri. Ändå var det några av dessa kvinnor som gjorde intryck på mig..
Ett exempel är T. Henne skulle jag gärna möta igen, nu, när jag är lite mera mig själv.

Döm om min förvåning då T gjort ett inlägg på det ökända FB samma eftermiddag.
Hon "erbjuder" lite krydda till livet genom ett "pay-it-forward" upplägg dvs genom att kommenterar hennes inlägg väljs 5 st ut till en överraskning som genomförs av henne.
Vad det kostar? Jo, att den som emottar överraskningen sedan ger 5 överraskningar till fem andra personer genom samma system. Ringar på vattnet av glädje!

HURRA tänkte jag, överraskning!! Det låter underbart!
I mitt fall fanns det ytterligare en bonus - jag får chansen att träffa T. KUL!!
Såklart man måste ta den chansen..  Inom mig LOG jag brett. Spänning.  Lite chilikrydda i livets fisksoppa.
Så, bonus nummer två - spekulerar i VILKA som skulle kommenterar min FB status först.
Vilka kommer jag att få glädja under året?  Träffa? Finna på något skoj med..Eller, om de bor på andra sidan jorden, finna på ett annat sätt att överraska.
Jag gnuggade händerna av förväntan.

Inlägget placerades på FB.. såååå... hände ingenting. Så hände ingenting...
Så, två stycken LIKE.. VA?? Förstår de inte texten?? Tillägg av mig. Förklaring.
Äntligen, M vågar kommentera, vågar ta chansen. En person jag räknade med skulle skriva och som jag glatt mig till att få träffa, gärna över en överraskning.
Så, en av de som tryckt LIKE... SÅÅÅÅ, tystnad.

Förvånat höjer jag på mina uppenbart naiva ögon - vad är problemet?
Oro över vad en överraskning måtte innehålla?? HALLÅ, det är en överraskning från MIG.
Har jag någonsin gjort något elakt medvetet? Står det "bus" istället för överraskning?
Eller beror det helt sonika på att folk inte orkar "pay-it forward"?

Det sista skrämmer mig mest! Om man inte orkar göra EN handling för EN person som man valt att ha som vän på FB då undrar jag varför man har den personen som vän på FB.
En överraskning kan handla om något så lite som ett uppmuntrande vykort, ett "duscha dig i kärlek och omtanke mail", en blomma på en helt vanlig Tisdag eller en bio check så att vederbörande kan ta sin kärlek och gå på bio.

Nästan varje gång jag kör min postbil träffar jag på snälla människor som gör bra saker för att hjälpa mig, ofta ser jag och interagerar med väluppfostrade snälla människor på min väg till och från skolan.
Varför kan vi då inte erbjuda kärlek till de som står oss närmast?
En kort titt på Ts sida får mig att inse att hon inte heller har "fyllt sin lott på 5". Skall kolla Ms också, om en stund.  

Jag känner mig lite förbryllad! Förbryllad och sorgsen.. Vill egentligen "sparka in en dörr" och fråga:
Vad är det frågan om?
Problemet är - vilken dörr då?   Vem frågar man om detta? Hur kommer man till rätta med det här?

Nu skall jag gå och marinera lite på överraskningar, till de tre som vågade.
Kanske välja ut någon helt apropå också.. Bara för att..
Jag fortsätter mitt sök efter krydda - med eller utan sällskap.
Live with passion och fånga veckan!  KRAM

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar