söndag 5 oktober 2014

Dags igen - j..kla rosa månad.

Oktober - utsedd till "Rosa bandet" månad och "vi som är emot cancer" människorna springer runt med den på rockslaget, inte helt olikt vilken fundamentalist som helt.
Igår, den fjärde Oktober, fick jag årets första "smocka" då en dam i försäljningsmodus anklagade mig för att vara "illojal" med mina medsystrar.
För att inte tala om då hon förstod att min mor avlidit för många år sedan i sviterna av bröst cancer,
då visste föraktet inga gränser och hennes råd om genetiska undersökningar och borttagning av mina egna bröst i förebyggande syfte haglade runt mina öron.
ENOUGH!

Lugnt och still.. Jodå, faktiskt, jag klarade det. Ty människor skall inte straffas för att de är oliktänkande, eller i värsta fall, inte tänkt alls själva eller brytt sig om att ta reda på fakta.
Dumhet är inte straffbart, fortfarande, men det är ack så irriterande.
Prackar de på mig sin åsikt anser jag dock att de skall lyssna på min också, an eye for an eye.
HELA BLOGGEN är som alltid, MIN ÅSIKT, vill du läsa vidare, varsågod. Annars, logga ut. 

Vi är många som är "emot cancer" eller rättare sagt, de flesta intresserade har fattat att man är "med sin cancer" (inte emot). Att ha cancer innebär att det redan rasar ett krig i kroppen, kroppens balanserade styrkor är i krig emot de "kropps egna" styrkor som gjort upplopp och hotar dess existens med sin aktivitet. Det SISTA kroppen behöver är ett till krig, alltså att den sjuke sätter igång och "kriga" emot sin egen kropp, skicka signaler om svek etc. Istället behöver de balanserade styrkorna mera balans, tilltro, uppbackning och kärlek i sin kamp och det får de genom att man går med sin cancer. Fråga på vilken cancer klinik som helst.

NBCAM - National breast cancer awareness month -  med rosa bandet som symbol kommer från USA och har AstraZeneca som huvudsponsor.  Visste du det?
Zeneca delen av företaget ägs av Imperial Chemical Industries som likt namnet indikerar producerar industriella kemikalier, bekämpningsmedel av alla sorter och polyvinyl som är bevisat cancerframkallande och speciellt då bröstcancer. Fler och fler bevis kommer in om koppling mellan framförallt bekämpningsmedel och cancer.  Antagligen har vi bara sett toppen på isberget. Än.

I andra änden av repet har läkemedelsföretaget AstraZeneca länge marknadsfört produkten "Tamoxifen" även såld under namet "Nolvadex" som ett preparat för efterbehandling av cancer.  Denna medicin blockerar östrogenet och kallas därför ett "Anti-östrogen" då dess uppgift är att strypa östrogen tillförseln till de tumörer som är beroende av dem.
Den lilla "bi-effekten" blir då cancer i livmoder, lever, mage och tarm eftersom dessa är beroende av östrogen för sin "dagliga drift" men de får heller ingenting då östrogenet är blockerat.
Lite elak måste jag bli här, Astra har ju mediciner emot dessa cancersjukdomarna också så vad gör det. Eller?

I USA har företaget insett att man missat en bit av behandlingen, själva uppehållet på sjukhuset med allt vad det medför av tillägg och kostnader för patienten.
Därför äger AstraZeneca numera även Salick Health Care, en kedja med cancerkliniker över hela USA. Så, blev cirkeln rund..

Jag är inte nojjig, inte dum, inte paranoid.
Men jag är inte med på att strålning och cytostatika skall vara huvudbehandlingsmetoder vid sidan av mediciner. Jag är heller inte med på att ALLA forsknings skall styras av de stora läkemedelsbolagen som bara vill pröva nya kemikalier och som har råd att skicka in en armé av advokater och forskare varje gång det finns pengar att hämta.
Jag är också väl medveten om att AstraZeneca inte valt att "fronta" här i Norden, vi är för få, för liten del av marknaden och här har man fått många andra företag att gå i bräschen för kampanjen.
Säkert vill de alla gott, säkert har de bästa intentionerna men fokus på människan försvinner.
Förebyggande åtgärder är också en helt okänd medspelare för dessa kampanjer.

Det talas ofattbart lite om bra kosthåll, goda fetter/fettsyror, bioidentiska hormoner och annan egen behandling.  Fokus på att sätta individen och den individuella sjukdomshistorien i blickpunkten tillhör fortfarande ovanligheterna och man måste vara otroligt stark för att bryta sig ur trenden när sjukvården trycker på.
Jag vill INTE ha det ena eller det andra! Jag vill ha BÅDE OCH.
Man kan både ha och äta kakan. Sjuka skall kunna få välja cytostatika OCH t ex alternativ efterbehandling utan att bli hotade eller förödmjukade.
Forskning skall leta vitt, brett och förbehållslöst efter nya lösningar, INTE få betalt för att bevisa det de vill bevisa. Det är oetiskt, omoraliskt och KORKAT! 

Den dagen "de rosa" pratar lika mycket om individualitet, brett utbud, friskvård och egenvård som de gör om "sjukdom, kriget inombords och mediciner" DÅ, då skall jag med glädje och stolthet köpa deras rosa band. Men faktum är, jag hoppas de byter färg och att de ifrågasätter mer innan.
Som jag sa till en känd homeopat en gång då han talade om vad jag skulle tycka om vissa saker -
I'm not a trained monkey.  Och så kommer det att förbli.. Till trots för det spott och spe jag förvånat får utstå varje gång.

Det är inte bara jag som tänker såhär. Läs på.
Det finns många artiklar därute  t ex:
http://www.whale.to/a/lanphier1.html

Läs, tänk, ta ett eget beslut.
Live with Passion & Blessed be.
Namaste.



















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar