fredag 5 december 2014

Har du tänkt på tiden?

"Tiden löper inte, kära du, tiden går!"  säger Garderobemannen i en norsk reklamgingel som går på radio just nu och hans medhjälpare blir upprörd, hur skall de hinna innan jul?

Har du tänkt på det, att det ibland känns som tiden löper, ibland som om den sniglar fram och ja, tom, ibland som om den står stilla.
Jodå, visst har du något sådant ögonblick i ditt inre, t ex när du såg någon intressant på andra sidan festlokalen för första gången. Era ögon möttes, ni hajade till, kände igen varandra..
Eller när ditt barn klev upp på podiet för att ta emot ett eller annat, en utmärkelse, ett stipendium, skulle sjunga eller något annat viktigt..
Ditt hjärta och din själ fullständigt absorberar ögonblicket och tiden stannar. Kameran i ditt öga liksom zoomar in på bara det som är viktigt.
Jag kan inte låta bli att undra om det är just det som menas med orden "räkna de lyckliga stunderna blott", är det så, ja, då behöver jag bli mycket, mycket bättre på att spara på dem.

Min åsikt är ju att tiden är en spiral, som en fjäder och att man därför vid vissa tidpunkter kommer närmare det som skedde förra gången man var just "där i spiralen" men också, mycket närmare det som kommer att ske i framtiden, nästa gång man är på samma ställe i spiralen.
Förstår du vad jag menar nu?
Hade varit mycket lättare om jag kunde peka och visa.  Denna tanke leder till att jag tror att man kan "nå sig själv" vid olika tidpunkter i denna spiral lättare, både vad det gäller att läka ting som har skett men också, ge sig själv energi i en framtida situation. Återkommer om detta i min bok.
Tiden är i vart fall, inte linjär, det är för mig helt och fullständigt klart.

Spännande tycker jag också att det är att tiden kan ändra hastighet inom ett kort tidsspann, eller det känns så i vart fall. Visst vaknar du vissa dagar och känner att du hinner allt och ändå har du tid över medan du andra dagar inte hinner hälften och ändå är du sen ut genom dörren.
Självklart kan vi skylla detta på hur effektiva vi är, hur trötta vi är och många andra ting men jag tycker ändå att tiden går fortare ibland och långsammare ibland.

Tokig som jag är, och lite uttråkad ibland på jobbet har jag börjat leka med tiden för att se om jag kan påverka den och mig.
Kan jag t ex bestämma när jag skall vara klar med något långt, långt innan jag vet när det är/kan vara klart?
Kan jag köpslå med min tidsuppfattning?  Jag tror faktiskt det.
Dessa högst ovetenskapliga men spännande försöken fortgår. Återkommer säkert till frågan.

Hästens år har galopperat förbi oss i sporrsträck, snart öppnas ett nytt år och det mörka eftertänksamma tiden vänds emot ljusare, öppnare tider.
Vad har du kvar att summera? Vad ligger framför dig?

Jag önskar dig en härlig första helg i December och du, styr din tid, låt inte tiden styra dig.
Live with passion and Blessed Be!
Namaste!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar