söndag 10 maj 2015

"Vakna upp" på dårhuset.

www.deesillutrations.com
De blir förnärmade, nästan ända in i själen, när de fattar att man inte vet vad de talar om och allt på grund av att man inte ser på nyheterna.  Man SKALL veta vad som händer, vad som sker, man skall drabbas av rädsla, förfäran och upprördhet. Gärna kryddat med en stänk med depression och handlingsförlamning, DÅ och bara då, har man fattat vad livet går ut på.

I USA finns en kanal som heter Fox, ja, har du parabol är risken stor att den finns i ditt vardagsrum också. De kallar sig för en nyhetskanal men har i sitt hemland också fått tillägget "Skräck och fruktan kanalen".

Allt de rapporterar om, det sättet de rapporterar på, varje ord väljs utifrån bara ett kriterium -
att skapa rädsla och skräck.  Dessa två känslor får oss att vilja veta mera, informera oss, vi vill se mer, vi kan inte slita oss. Perfekta säljargument för en kommersiell kanal.

Detta faktum går igen överallt, från litet till stort, till och med jag ser detta i min pyttelilla blogg.
Ta en snabb titt igenom de sista tre månadernas rubriker, vilken blogg tror ni flesta har läst?
Jag kan tala om att jag ler varje gång, varje gång en dramatisk, laddad rubrik hamnar här så läser genast många fler. Rubriker som "kärlek", "kära väta" och liknande "snälla" rubriker lockar mycket mindre. Visst är det lustigt?

Själv har jag djupt inpräntad i ryggmärgen att det ingår i en vuxen människas vardag att hålla sig a jour med vardagshändelserna, att ha lite pejling men med åren har det blivit svårare och svårare.
En del av mina bekanta och vänner slutade för länge sedan att se på nyheterna men jag har hängt kvar lite i ett borde, mycket av det stimulerat av min närmaste omgivning som äter nyheter med sked och då hör jag ändå. Tyvärr.

Det finns forskning som visar att tidningen till frukost är det bästa sättet att förstöra och minska immunförsvarets effekt för nästa hela dagen. Påvisat och ställt bortom allt tvivel, det påverkar.
Själv har jag gått efter min inre becon och känt att nu mår jag så fysiskt illa av detta att nu går det inte längre, punkt. Men reaktionerna låter inte vänta på sig, fördomarna och irritationen haglar..
Vaddå, "inte sett på nyheterna"?


Gott var det då att få "ett motgift".
Deepak Chopra tog sig en omgång med detta idag, i en undervisningssituation och han jämförde detta inre uppvaknande, vetskapen om att jag/du/vi/ni är en del av något annat också, ett universum, en helhet, en energi.
Han jämförde det med att plötsligt vakna till på dårhuset och med nyktra, nyfikna ögon uppleva något annat än de andra, kunna se och känna in, förstå och reflektera. .
Han belyser så fint att allt uppvaknade börjar inom dig, först måste du själv känna och uppleva, hämta din "På besök skylt" då du ser att du är i den här världen men att den också innehåller mer än de flesta tror.  Du är inte längre inspärrad, du är fri, fri att välja.
Därefter kan du börja leta efter likasinnande att umgås med, sådana som också vaknat upp, sådana som också (i det här fallet) slutet ta in allt det negativa, skräck befrämjande som nyheterna piskar upp.

Han avslutar med att ge oss alla en övning som sägs härstamma helt från poeten Rumi's dagar.
Avsätt 5 minuter om dagen, sätt dig i avskildhet, rikta uppmärksamheten inåt och ställ frågan till dig själv - "Vem är jag?"
Vänta därefter stilla på svaret, känn in. Ofta kommer det i form av en sensation, en känsla en rörelse.
Tillåt dig att röras och beröras. Övningen kan upprepas så ofta du vill men pröva att i vart fall få till det en gång per dag.
Därefter kan du roa dig med att i samma stillhet fråga - "Vem ställer denna fråga?" 
Igen, vänta, lyssna, känn in. Vilka ord, tankar, känslor kommer upp i dig och vad vill de?

De enkla övningarna är ofta de bästa och effektiva så det förslår, lätt är rätt.
Du minns väl varför änglarna flyger? Det är för att de inte tar sig själva på så stort allvar!
Fånga starten på veckan, städa ut det du behöver i ditt inre, det är mörkermåne.
Live with passion & as always, Blessed Be!
Namaste!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar