lördag 18 juli 2015

Drömma i "listform"

"Det är helt otänkbart! Så kan man bara inte göra.." hon suckade irriterat och vickade på huvudet från sida till sida, som om hon försökte skaka ur tanken på "det vilda".
Själv stod jag bredvid, fattade noll, jag har gjort det hon pratar om många gånger, jag gillar det tom och visst går det!
Det handlade faktiskt inte om något världsomvälvande, det handlade om att gå på bio ensam.

Denna lilla episod fick mig att börja tänka på min egen önskelista och på min visionboard.
De är lite olika de två, fast egentligen handlar de om detsamma. 
Visionboarden handlar om livets stora rörelser och hänger på insidan av min garderobsdörr, allt för att jag skall se den varje dag, påminna mig om riktningen i livet, vad jag önskar mig.
På den har jag "hittills" bara prickat av några saker men ändå, jag är på gång.
Min senaste visionboard är också ganska ny så jag räknar med att ha den ett tag och det känns bra.

Är du nyfiken på projektet visionboard kan du bara googla det så kommer många olika idéer och tips upp men grunden är alltid densamma - ett stort vitt papper. Fyll sedan detta papper med allt du ser för dig och önskar skall komma till dig/manifesteras under en kommande, bestämd tidsperiod.
Du kan rita, klippa ur tidningar, skriva, göra precis vad du vill.. Bara det tilltalar dig.

Min önskelista är något annat. Det är mera som en "bucket list".
Uttrycket kommer från en amerikansk komedi, två döende män skapar en lista på ting de alltid önskat sig men inte hunnit med och nu skall de på den tiden de har kvar hinna med så många saker som möjligt. I filmen är den ena miljonär, vilket ju förståss hjälper när tiden är knapp.
Se gärna filmen, den är en "feel good" film och efteråt har de flesta en tendens att sätta sig ner och göra sin egen lista..
Vad vill du ha upplevt/gjort innan du inte längre kan/innan du dör/innan du -valfritt tillägg-?

Själv har jag haft en "Bucket list" ett tag, jobbat bra på att pricka av vissa saker och sen, sen har den fallit lite i glömska. Vardagen har tagit över, lite småbekymmer, lite lite geist..
Kommentaren ovan, en annons i tidningen väckte delar av lågan igen.
Annonsen var en helt vanlig annons för flygbolaget SAS där den annonserade att 160 länder finns att besöka - vart vill jag börja?
Dottern stirrade på mig över matbordet, en sekund senare sprack hennes leende ut och orden föll som pärlor:  Härligt mamma, då har vi ju ca 120 länder kvar, jippy, jippy. 

Ja, det kan man säga.
Fast jag drömmer om andra saker också.. Mycket mera jordnära saker.
Drömmer om, har lust att uppleva, smaka på, känna, äta, stryka emot kinden..
Dags att sätta sig med listan, fylla på lite, fundera på vilken jag har lust att jobba på att "uppfylla" först och samtidigt, hålla ögonen öppna i min vardag efter nya upplevelser, ny input.

Känner du att inspirationen kanske inte är på topp just nu?
Kolla in bucketlist. org på nätet, här kan du läsa om andra människors drömmar och kanske kan du hitta något här som även du har lust att genomföra. Det finns över tre miljoner drömmar registrerade just nu så säkert hittar du nåt..

Sent igår kväll, torsdag kväll, vandrade minsta dottern och jag längs kanten på en åker där det växte vete, vi höll ut våra händer och lät topparna på veteaxen smeka handens insida medan vi vandrade med ögonen stängda. Upplevelsen gav mersmak.
Vi jämförde med havreåkern som kommer efter och känslan var en helt annan, det gick att känna skillnaden.
Barn har inget behov av en gigantisk "bucketlist", de kan nöja sig med härliga, nära upplevelser.
Har du gjort alla sådana?

I grund och botten, det handlar om glädje och kvalité, livskvalité och att sitta och drömma skapar en härlig väv av nya tankar, magpirr och längtan.
Sånt som livet är vävt av.
Jag önskar dig en strålande helg, många nya saker på din önskelista, kittlande närvaro och ett STORT leende. God Helg!

Live with passion & as always, Blessed you are!
Namaste






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar