måndag 13 juli 2015

Mörkret innan ljuset.

Cyclus betyder cirkel på latin och översätts ofta med period på svenska.
Känslan inom mig gillar inte ordet "period", känns kantigt och kalt, jag gillar cykel, runt, mjuk i kanterna och svävar runt, runt, runt som det spinnande hjulet.

En naturlig inre bild hos mig, en som funnit sedan jag var barn är en bild av en gammaldags sängfjäder.. Se här till höger.
Jag uppfattar världen lite så, måncykler, menstruationcykler, graviditetscykler, bearbetningscykler, rehabiliteringscykler, Yin/Yang cykel, Mayakalendern osv. Listan för mig är oändlig.

Månens cykel har blivit viktigare och viktigare för mig, känslomässigt och andligen.
När känslan kommer inom mig, tar tag och vill något jag inte helt kan sätta fingret på, ja, då är det oftast en god idé att kolla av månen. (I vart fall för min del..)
Det är inget "facit", ty det finns inte men ett sätt att använda energierna, förstå mig själv på djupet och komma vidare i livet.

Denna vecka börjar med en sk "avtagande måne" i Tvillingarnas tecken och med den inleds den
nästan fyra dygn långa period som kallas "mörkermåne". Månen syns inte från oss, den är dold, dess ljus kan inte uppfattas.
Denna tid har alltid används för att "loda på djupet", meditera, känna in, släppa, rensa och i tystnad kontemplera över det som gått och varit.
Allt det du inte önskar att ta med dig in i en ny måncykel bör du släppa nu, under dessa dagar.

Vår andliga kanal är ofta på topp under dessa dagar, intuitionen flödar friare än vanligt men vi kan också vara lite "sköra" så ta vara på dig! All typ av guidning/ inre vägledning är lättare att få till under denna period så be om svar i meditation och dröm. Pyssla om dig.

Det kan också vara så att du upplevde att förra veckan var tuff känslomässigt och det hänger lite i även denna vecka. Mars och Merkurius står kvar i Kräftans tecken och de skapar en spänning, en opposition till Pluto och detta gör att minnen/känslor dras upp och bearbetas.
Ytterligare en anledning till att ta extra vara på dig själv, släppa och rensa under dessa dagar av mörkermåne.

Torsdagen den 16/7 kl 03.22  får vi en nymåne i Kräftans tecken.
Den första lilla ljusglimten av den kommande månen syns på himlen och vi kan starta upp en ny cyklus. Jippy, ny dag, nya möjligheter.
Kräftan står för det inre, det innanför skalet, om du så vill så där kommer vi att hamna, i våra innersta känslor, i hemmet, i det jordnära men också det djupa.
Många astrologer hävdar att detta blir tiden då vi inte bara känner på våra känslor utan också blir "nästintill" tvingade att uttrycka dem till världen och svaret blir, ett inre lugn/fred i sinnet.

Det finns också de som hävdar, på ett mera esoteriskt plan, att denna måne påbörjar en period (en cyklus ;-)) som löper över sex månader och som arbetar med öppning av vårt känslomässiga hjärtchakra.
Andra säger att detta är starten på "Love is in the Air" sommaren...
Bara välj själv säger jag och med Solen, Merkurius, Mars och snart månen i Kräftan så kan det inte bli annat än känslomässigt starkt.

Kräftan handlar mer om känslor än om fakta, så meditera, ta fram papper och penna och friskriv efteråt. Vad kommer till dig?
Läs en härlig bok med mycket känslor i och låt dig dras med.

Utnyttja månenergin! Gör en ritual på Torsdag, bestämd dig för vad du vill ha med dig in i cyklen, den nya, den kommande..

Live with Passion & as always, Blessed you are!
Namaste, Maud

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar