torsdag 26 november 2015

Födelsedag i Terapeutens verktygslåda!

Klassisk homeopati - det är utan tvekan mitt favoritverktyg när jag vill hjälpa någon att påverka vibrationer, när jag vill hjälpa någon nå bättre hälsa genom att stämma den inre tonen.

Men klassisk homeopati kräver tid, min tid, ibland också närvaro, för att jag skall kunna välja
rätt bland tusentalet mediciner. Trots att vi lever i en värld av masskommunikation kan det vara svårt att få till, jag vill ju ha kommunikation på det gamla hederliga sättet.

Detta är inte ett nytt problem, redan Dr Edward Bach funderade på detta på 20-30 talet.
Han löste det genom att skapa "Dr Bach remedies", 38 potenta mediciner som du själv kan lära dig mästra och som tar utgångspunkt i den emotionella kroppen.
Allt enligt Herings lag, uppfrån och ner, inifrån och ut, från det mentala och emotionella till det fysiska, allt enligt utläkningens lagar.

Därför har jag i dagarna valt att utöka mitt "stall" av läkeverktyg, verktyg som jag enkelt kan ge vidare, råda om, och utveckla tillsammans med mina klienter.
Välkommen kära Essentiella oljor! Välkomna in i min verktygslåda och mitt liv.

Essentiella oljor är de aromatiska vätskorna som utvinns ur buskar, blommor, träd, rötter och frön.
De kallas ofta för "växternas vibrerande energi" eller växternas blod och i min värld är de en mellanting mellan örter och homeopati.
De är inte potenserade som homeopatiska läkemedel, men de är mellan 1000 - 10000 gånger mera koncentrerade än örter, därmed hamnar de i min värld "mitt emellan".

Essentiella oljor är inget nytt, de finns omtalade genom historien och används i många kulturer där medicin inte blivit en "industri" såsom i väst.
För mig har det dock alltid varit en issue att oljorna inte varit särskilt "rena" och pga detta har de
använts mest för utvärtes.
Är du en av dem som tror att Essentiella (eller eteriska, som många kallar dem i Sverige) är bara till för din "aroma lampa", ja, då är det dags att tänka om.

CPTG är en förkortning som står för "Certified Pure Therapeutic grade" och innebär väldigt kort sagt att oljan innehåller renaste möjliga produkt, så ren att den faktiskt är tjänlig som människoföda.
Mao olja kan också tas invärtes.
Detta gäller dock inte alla de oljor jag jobbar med, några produkter är alltför giftiga, några måste tom späs ut innan de används på huden men för detta finns ett enkelt kartläggnings system.

Så när du använder dig av en CPTG registrerad olja så kan den ha tre användningsområden, du kan andas in den (aroma lampan eller lite nymodiga "diffusers"), du kan stryka den på kroppen/området eller du kan ta den i form av droppar i vatten.
Biverkningarna är små, på gränsen till obefintliga så det är ett relativt säkert verktyg att använda hemma själv.

Själv har jag också, som homeopat, alltid varit otroligt noga med att de plantor/växter/djur som används till homeopatiska läkemedel faktiskt växer i sitt naturliga habitat, mao i sin hemmiljö och inte på/i någons trädgård eller bakgård.  Det tror jag att energierna är beroende av för att bli de rätta.
 Nu har jag hittat ett företag som gör oljor på precis detta sättet men som också betalar tillbaka till den omgivning de tar växt/trä delarna ifrån.
De betalar lokal arbetskraft bra priser för deras produkter, de bygger nätverk i området, skolor, vägar, sjukhus,ja, det handlar om vad som behövs i just det området. Och DET känner jag att jag kan stödja.

Mitt tredje (eller fjärde) viktiga "ben" för att välja företag var att de är professionella, att de är folk från hälsosektorn med gedigen kunskap och som inte sticker under stol med sin forskning någonstans... Egentligen trodde jag nog inte att detta var möjligt alls men, det var det.

Företaget jag valt att jobba med och igenom heter doTerra och namnet betyder "Gifts of the Earth"
och det är precis vad vi jobbar med! 
Vi använder jordens resurser men ser också till att ge tillbaka till den och dess invånare.

doTerra är ett av de få företagen som fortfarande jobbar hårt med att få pengar till Nepal.
Nepal? säger kanske du och kliar dig i huvudet lite frågande.
Precis! Nepal hade jordbävning för inte alltför länge sedan och mycket av deras infrastruktur ligger fortfarande ner. Men vem minns det bland krig, nedskjutna plan och flyktingströmmar..?  Nyheterna är bara intresserade av att sälja, nyheter är färskvara men problemen består i många länder, långt, långt efter att sista nyhetsbilen lämnat området.
Låt oss inte glömma det!

Retade jag din nerv av nyfikenhet nu?
Kom du på att kanske din flaska med Lavendel som du använder för att sova gott är slut?
Eller att du behöver en fin Rosmarin olja till nästa fullmåne släpp?
Eller att du behöver något som är naturligt men lika bra som antibac? (Se Pubmed, pubmed id 21078173)

Kolla in min doTerra sida: https://www.mydoterra.com/aquilaterapi
Eller maila mig på:  aquilaterapi@gmail.com

Live with Passion & as always, Blessed you are!
Namaste!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar