lördag 21 november 2015

Valet

Denna November morgon vaknar jag av en våt nos i mitt ansikte, 
det brukar få mig att le men jag känner mig tung. 
Livet går upp och livet går ner, så är det, och just nu besöker några tyngre funderingar mig.
Eller snarare hemsöker mig.. 

Plockar åt mig telefonen från laddaren. 
Jag har för vana att inte öppna den innan jag hunnit landa i dagen, hunnit ta emot positiva budskap, hunnit be morgonens bön men just idag hoppar ett meddelande upp. 
En väninna har bråkat med sin man, vi talade på telefon igår och nu har hon sänt mig en bild. 
Där står: She was a rainbow but he was colorblind.
Jag ler brett. Det är ett bra sätt att se på det. 

PÅ köksbordet står 15 röda rosor, lyser i vintermörkret, jag drar in deras doft, smeker deras mjuka kronblad, talar om för dem att de är vackra. 
Blommor från dotterns pojkvän, blommor som han kom med för att hon haft en tuff vecka. 
De är 14. Må de alltid fortsätta så... Kroppen fortfarande i växt men stora i hjärtan och huvud. 

Sätter på kaffe, startar eld i kaminen, känner värmen smeka mitt ansikte. 
"Vi har eld, vi har kött.. Vi har kaffe till tröst.."
Pling! Min mobil klingar till, min andre chef på jobbet, några korta rader. 
Vi har inte setts på ett tag, inte jobbat ihop. 
Budskapet är enkelt, känner mig saknad, uppskattad och plötsligt väcks glädjen och tacksamheten över de människor jag skall träffa på jobbet idag. Att de bär mig i sina hjärtan även då vi inte ses.

Dator på, kolla morgonens besked... 
Sanna har lagt ut filmen av Antoine Leiris, jag ser den igen. 
Har du inte sett den? Leta upp den, se den och låt ditt hjärta fyllas av styrkan och kärleken. 

Tårarna trillar, vilka människor världen är byggd upp av. 
Jag ser också Jim Carreys budskap till de som tar examen. Var det vid Harvard? 
Strunt samma. Budskapet håller, kärleken bombarderar mig. 

Jag har vänt trenden, vänt min spiral och NU kan jag börja dagen med en galopp... 
Problem känns överkomliga, det finns alltid saker att fixa, göra bättre, ändra på. 
MEN det finns också saker att glädja sig åt, tanka ur och suga in. 
Vilket väljer du? 

Live with passion & as always, Blessed you are. 
Namaste!



 











 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar