tisdag 7 mars 2017

På väg ner i underjorden.

Har du blickat upp på himlen den senaste tiden? Sett det klara ljuset som liksom kommer emot dig inte långt ifrån den plats där solen just gick ned?

Har du trott, i vart fall en eller annan gång, att du sett ett ankommande flygplan eller kanske en väderballong? Men senare insett att ljuset ligger fast och att det faktiskt är Aftonstjärnans ljus du beskådat.

Venus är Aftonstjärnan men nu har planetens "retrograd" bana börjat och hennes, gudinnans vandring genom underjorden, har påbörjats. 40 dagar är hennes vandring plus en sk shadowperiod, lite före, lite efter. 
Så, när hon återvänder kommer hon tillbaka som "Morgonstjärnan" eller gryningstjärnan, pånyttfödd, rensad med sitt klara ljus. 
Det är rätt förståeligt att detta har fascinerad människor genom århundraden.

När Syndafloden kom och sköljde bort allt regnade det i 40 dagar & 40 nätter enligt Bibeln.
Fastlagstiden, alltså tiden som ledde upp emot Påsken, var (och är delvis fortfarande) 40 dagar i kyrkokalendern. Ramadan, fastemånaden, är också alltid 40 dagar.. Tror ni hajar nu, vart jag vill med detta. Det finns årtal och cykler som fascinerat människan så länge vi haft förmågan att analysera och observera och Venus cykler är en sådan ting.

Kan man säga att något som går i retrograd en gång var 18 månad är en skräll?
Nej, men man kan säga att det är i vart fall ovanligare än Merkurius som sticker iväg 3-4 gånger bakåt på ett år, att Venus faktiskt bara går retrograd i fem tecken (planeten byter alltså inte), det är en personlig planet dvs den påverkar oss, vårt horoskop, våra energi pga att den ligger så nära oss.


Venus går retrograd i Tvillingarna, från Stenbocken och bak till tidiga grader av Vattumannen, Lejonet till tidiga grader av Jungfrun, Väduren och Vågen (in i Skorpionen).
Vän av ordning påpekar nu säkert att detta är inte fem tecken utan 8 stycken och ja, rent tekniskt, planeten surrar lite i gränslandet mellan två tecken ibland.. Men det en så liten touch att det oftast knappt känns, märks, räknas..
På grund av dessa retrograder i "bara fem tecken" så har Venus fått tilldelat den fem-uddade stjärnan omsluten av en cirkel som en av sina "symboler".  En kraftfull symbol med mycket mening.

Inbromsningen inför tiden i underjorden påbörjades alltså den 31/1, själva retrograd perioden inleddes nu den 4/3 vid 13 grader i Vädurens tecken och så "backar" Venus helt bak, in några grader i Fiskarnas sista del, direkt vänder Gudinnan igen den 15/4.
Därefter tar det ett litet tag innan hon är helt upp i varv igen MEN intensiteten lättar dag för dag efter detta datumet, 18/5 är hon uppe i full hastighet igen. 
Vart faller detta i din egen karta?  Vart får du denna "re-tid" med Venus?

Re-view, re-vision, re-decorate, re-think... Allt detta du lärt dig om Merkurius retrograder kan du egentligen använda dig av gällande Venus retrograd, du bara ändrar fokus lite.
Venus handlar, såklart, om kärleken, förälskelse, relationer, det kvinnliga, känslor,det sköna, konstnärskap, gudinnan.
Men Venus handlar också om värderingar, vad vi värderar, uppskattar, lägger vikt vid, den handlar om pengar, kvalité, skönhet.  Det som förskönar, förenklar, det ljuva livet.

Huvudfokus kommer alltså att ligga på det hus där retrograden sker i ditt horoskop, du kommer att se på relationer där, gå tillbaka över och läka/förstå sådant som du kanske hastat över eller bara inte hunnit bli färdig med. Venus hjälper dig att peka ut dessa "hjärtats angelägenheter".
I likhet med andra retrograder kan gammal "skåpmat" komma upp. Det är inte helt ovanligt att en oavslutad relation från förr dyker upp och sätter spinn i huvudet på folk.
Skall det rensas eller är det en andra chans? Det är ofta frågan då.
Tja, det kan bara du och ditt hjärta avgöra. 

Att inleda en ny romans eller vänskap under Venus retrograd har alltid ansetts som "mindre lämpligt" då en sådan relation nästan alltid har något som ligger i det "fördolda", något som redan blir svårt att ta sig ur eller som är direkt olämpligt för dig.

Ta det varligt bara. Du behöver inte avvisa all form av "ny" mänsklig kontakt under den här perioden, bara ta det LUGNT! Extra lugnt.
Gift dig inte! Lova inte trohet och evig lydnad. Sätt dig inte i "långvarigt" klister..
Typ måla inte om köket i 70tals retrostil för risken är att du fattar noll och ingenting när April kommer. "Vem i hela h...vete har så här dålig smak?".
Köp inga antikviteter eller dyrgripar, det finns alltid dolda aspekter i detta då Venus är retrograd.

Men gå på date, ha kul, fundera över vad som ger dig glädje, njutning och skönhet.
Vad fyller ditt hjärta, din sensualitet, din passion till bredden?
Vad behöver läka och vilka kapitel kan du nu stänga? 
Mycket påverkas av det "hus" som är involverat hos just dig.

Själv har jag "drabbats" av rejäla flashbacks denna perioden och kunskapen till trots tog det en bit in i Februari innan jag fattade vad det handlade om.
Jag har Venus vandrandes fram och tillbaka över två hus men också över Chiron, the wounded Healer plus att jag är Oxe, flera planeter i Oxen, så denna transit påverkar mig extra då Venus är min styrare.

Under hösten/vinter har jag jobbat med "min röst i världen" på olika sätt, alltifrån mitt "röstorgan" rent fysiskt alltså mina stämband, min hals/nacke, min röst, Oxens achilleshäl men också att "tala med mitt hjärtas röst". Hur och vart jag väljer att visa mig och vara tydlig i världen tillika sann emot mig själv.   Vecka 8-9 dök riktigt gammal skåpmat upp, från 29-30 år tillbaka, jodå, du läste rätt och den vuxna delen i mig kunde nu ta sig en ny runda med dessa saker på en helt ny nivå.

På själva "retro Lördagen" den 4/3 var jag på föreläsning där många av dessa bitarna aktiverades igen och jag gjorde "mitt hjärtas röst hörd". Betalningen var... Direkt aktivering av en rejäl halsfluss med feber.  En direkt kopia av det som hände, just det, ofta för 29-30 år sedan men då hände det ofta, nästan var annan månad.
Detta fattade jag på Lördagsnatten då bitar av gammalt talg lossnade från mina tonsiller, banorna aktiverades igen men på ett nytt sätt och jag kunde gråta över läkningen i då och nu.  
Behöver jag säga att jag är tacksam för retrograden även om jag fattar att den är långtifrån över?
Oändligt skönt med islossning och det är "gott-ont" men lönen för mödan låter inte vänta på sig.

Vart är du i processen? Vad sker med dig?
Let me know! Och du..
Live with Passion and as always, Blessed You Are!
Love, M













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar