tisdag 2 juni 2009

Månfaser.


Att få oss alla att erkänna att livet går i cykler brukar inte vara svårt.
Svårare då att få oss att tycka om den sidan av oss som är "mindre charmig"!
Se där! Redan i det uttrycket finns en laddning.

En av mina favorit poeter David Whyte brukar likna det vid månens faser och lite skämtsamt säga:
"Tänk om vi lyssnade på oss själva, hörde hur fånigt det låter att vi inte kan acceptera delar av vår skuggsida! Det är ungefär lika fånigt som att säga - jag tänker inte komma ut under den delen av månaden då månen är borta eller i nedan!
Jag kommer bara ut när månen belyser mig FULLT, när jag syns i all min gloria.."

Nästintill allt i dagens samhälle är skapat på dessa odemokratiska, ouppnåeliga grundvalar.
Bah, säger du kanske nu, det är väl ändå inte riktigt sant.
Jasså, men vilken arbetsplats tycker att det är ok att du har en riktigt dålig dag?
Vilken arbetsgivare säger: "Det är ok att du inte är på topp idag, att du inte maxpresterade.
Jag ser att du är i en period av reflektion och eftertanke. Det kommer jag att ha nytta av i det långa loppet!"

Ändå är dessa perioder, korta likväl som långa, absolut nödvändiga!
Vi kvinnor har dem tom "inbyggda"! Runt 7 dagar varje månad menstruerar vi, med allt vad det innebär för oss, fysiskt likväl som psykiskt.
Tid för känslor, tid att känna in kroppen, tid att rensas och renas, tid att vila och förbereda oss inför nästa klättring upp emot nästa maxprestation, nästa rusningstid i livets ekorrhjul.
Kan man prestera sitt allra bästa om man inte hunnit se efter vad som gick mindre bra förra gången? Kan man tom prestera bättre utan att problemet är åtgärdat, "bara" belyst?

Jag tror det nämligen! För allt behöver inte fixas, allt behöver inte vara "helt", putsat och perfekt!
I många gamla kulturer och religioner tror man att därinne, bland våra skuggor, våra sämsta sidor, våra illa dolda skavanker - därinne ligger också vår oskuldsfullhet, vår koppling till gudomen, gnistan till vår själ!
Den har gömt sig där för att vi skall orka gå in i skuggsidan, för att vi skall se att den inte är så farlig. Den är av oss, för oss, arbetar med oss tom - om den bara har vår tillåtelse!

Dags att skriva under.. Dags att anamma skuggsidan..
Dags att bli hel, en måne med all delar av processen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar