måndag 1 juni 2009

Livets järnvägsstation.


Jag kisar emot ljuset utanför dörren till vårdcentralen, försöker vänja mina ögon vid solens sommarstrålar. I tallen ovanför mitt huvud pågår ett gräl, eller i vart fall låter det så, det är ett evinnerligt tjattrande, pipande och väsen.
När mina ögon vant sig något lägger jag handen som skydd emot solen, böjer nacken bakåt och ser en fågelmamma i full "diskussion" med fyra förhoppningsvis glada, mycket tjattriga ungar.
Hjälp, är ni kläckta redan.. Kommer jag på mig själv med att tänka innan jag inser att det faktiskt är Juni, just idag börjar faktiskt sommarens först "riktiga" månad.
Naturens barnkammare är i full gång, mycket skall hinnas med..

Tankfull går jag till bilen och inser att även vi nu går in i ett tidevarv av "ankomster" - de ligger slag vid slag nu och jag kommer att stå på "Livets järnvägsstation" mest hela sommaren.
Ta emot, välkomna, krama på, resa tillsammans med, dela upplevelser och såklart, som med alla möten finns det även en viss mängd avsked..
Kommer något nytt måste något gammalt försvinna -sådan är universumslagar.
Ankomster ger avgångar, avgångar bäddar för något nytt, ankomster.

Idag kommer min väninnas baby, det blir startskottet, faktum är att jag väntar precis i detta nu på ett plingande sms. Välkommen Lille Skutt! Vi ser fram emot vad du är för en filur och personlighet.
Veckan som kommer - ankomster tillika avslut för tenta och kurs. Sucka! Lite bit i underläppen blir det..
Fredag - adjö till element från det förflutna. Ankomst - behövs något repareras under helgen?
Nästa vecka - ankomst svärföräldrar, nykläckt student och en dotter med skolavslutning, HURRA en hel epok och en hel termin är slut. Vad innebär denna ankomst?
Sen kommer sista flyttrycket - papper som behövs för nya landet, inskrivning, nya personnummer, ny skola och allt som behövs för att hjulen skall snurra.
Tätt följt av försäljningen av huset, flytten till det nya, anpassning, omställning, nya möten på stationen.. Kommer jag ens att känna igen "dem" som jag skall plocka upp?

Där någonstans kommer också vår efterlängtade älskling.. En ny själ och familjemedlem.
"Men mamma, vi vet ju inte ens vem hon är" uttryckte min dotter häromdagen.
Nej, just det.. Nytt möte på stationen!! Den själen tror jag dock inte att jag har något problem att identifiera.
Många tåg på stationen, många aktiva spår samtidigt!
Det blir en upptagen sommar på min station!
Med en glass i handen och med solbrillorna på tänker jag njuta av allt!
Åka med så långt det går.. Nyfiket njuta! Välkommen sommar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar