måndag 23 november 2009

De små egenheterna.


För många, många år sedan jobbade jag på en restaurang och pizzeria, jag var ung, grön, gick i skolan och behövde pengarna. Restaurangen drevs av en ung man och hans mamma, han var också grön på området men duktig med människor, hon, en gammal "ringräv", hade varit hovmästare på Berns salonger i Stockholm en gång i tiden.
Sålunda en tant med skinn på näsan!
En eftermiddag mitt i rusningen, mycket folk och kaos såg hon på mig och sa:
"Får jag ge dig ett tips?" Kort nickning från min sida och då fortsatte hon:
"Gå aldrig tomt! Det är alltid något som skall från det ena stället till det andra.. undvik därför att gå tomt! På det sättet spar du energi, tid och frustration!"

Jag testade det och det funkade för mig, den gången och sedan dess har det funnits med mig i flera lägen. När jag städar t ex och jag kan förstå om det ser extremt oorganiserat ut då jag verkar "plocka" på alla ställen samtidigt men det funkar faktiskt.
Sen är det ju också så att jag är en person som gillar att ha många järn i elden vilket ofta leder till att tiden är knapp då gäller det också att spara in på saker man kan.
Varför kommer detta upp nu? Varför skriver jag om det just idag?

Jo, för igår, när jag organiserade material inne i huvudet upptäckte jag att jag gjorde samma sak. Organiserade min yttre tillvaro på autopilot samtidigt som jag i huvud, medvetande och känsla organiserad materialet till nästa kurs.
En knapp halvtimme senare fick jag frågan om varför jag är så fascinerad över de "små egenheterna" i folks liv.. Tja, kanske för att de skiljer den ena från den andra. Kanske för att det är det som gör oss individuella.. Kanske för att jag är en nyfiken själ eller för att jag tror och tycker att man blir mer flexibel som människa genom detta.
Alla svar är tänkbara och antagligen ett hopkok av allt...

Jag vet en man som inte kan utöva sin sport utan att slicka på insidan av ett mycket privat träningsredskap för kroppens nedre regioner.. say no more!
Jag vet en kvinna som äter kanelbullar och frysta grönsaker direkt från frysen till frukost, för alla sover då och ingen ser henne.
En annan man äter vaniljbullar och läser tidningen då han är ledsen, inte så konstigt kanske, men han gör det helst i sängen.
Jag känner en mini-gris som varje morgon måste passera samma bänk på sin morgon promenad, för han bli ilsken av att inte få klia ryggen just där.
Jag vet en kvinna som lagar en viss sorts köttgryta, varje helg, för hon har bestämt sig för att hon skall laga den tills hon skapat den perfekta. Det går på femte året nu..

Charmigt, galet, roligt - så länge det inte blir tvångsmässigt så tycker jag bara det är charmigt!
Det skiljer den ena från den andra.. Det skiljer dig från mig och oftast har vi ju fler en en sådan här liten egenhet. Jag tog den jag kom på först.
Jag skulle kunna lägga många fler till min lista men några vill jag faktisk bli av med, några är mina egna hemligheter. Har få sådana så jag vill spara.
Vilka är dina? Får de dig att le och vara stolt? Hoppas det!
Kram och njut en nyöppnad vecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar