tisdag 3 november 2009

Informationslöst informationssamhälle!


"Det varar bara i 6 månader. Varför skall man då ta det?" sa väninnan och såklart pratade vi om influensa vaccinet. Ja, varför då kan man undra?
Nästa sekund, brevet från skolan, vaccinet fungerar i 10 år. Nytt hmmm - vaddå? Vilket är det 6 månader eller 10 år?
Några frågor ställda till en person i "ledande ställning" gällande vaccin, frågan blir ännu mera luddig och svaret slutar på "tja, vi vet inte riktigt!"
Ä
NTLIGEN, det låter i vart fall logisk, om än lite luddigt!
Är det egentligen någon som "vet" någonting överhuvudtaget eller är sanningen en grå sörja, allt beroende på vartifrån man ser det?

Detta är min far främsta irritations moment gällande mig och min person - jag svara nämligen oftast så: "Det beror på!"
För det gör det nu nästan alltid... Beror på om bilen höll, om bajsblöjan kom i tid, om alla var glada, om pengarna räcker osv, osv.
Allt har och är beroende av faktorer, medspelare, förutsättningar osv, ingen absolut sanning finns i min värld. Det är väl därför jag blev homeopat!

Ändå stör det mig ibland.. Jag som lär mig (tom på universitetet) att se till källorna, kontrollera informationen emot någon sort värdeskala, tvingas inse att sanningen verkar precis som skönheten ligga i betraktarens/användarens hand.
En bra artikel föll i min hand häromdagen, en artikel skriven av en amerikansk läkare och handlade om vaccin och svininfluensa. Jag mailade den bara till min man då jag blev belagd med distribueringsförbud, den var ännu inte publiserad.
Väl hemkommen från jobbet frågade jag honom vad han tyckte, han svarade att han tyckte det liknade pajkastning. Det förvånade mig grymt, jag tyckte ju själv artikel var bra så jag frågade mera om vad och varför han tyckte detta.
Det visade sig då att han läst en artikel skriven i Australien med nästan samma argument fast FÖR vaccinering och vaccin. Därav känslan av pajkastning, att inte veta något TROTS att man läst.

EN fransk politiker sa en gång: "Landsföräderi är oftast bara en frågan om tidpunkt".
Med detta menade han att sanningen förändras från tid till annan liksom monarker, stadsskick, sanningar, lösningar och åsikter..
Man får försöka komma ihåg detta när man läser allt som kommer ut i det sk informationssamhället. Sen får man använda intuitionen till att välja, den har nämligen ingen egen vinning och därför ett bra redskap.
Lycka till därute bland all info! Drukna inte!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar