söndag 23 november 2014

Arg, irriterad och hjälplös.. bortom..hjälp?

Tåget gick. Jag satt inte på det.
Ändå påverkas jag av varje station det passerar ty jag dras in i en framtid, en framtid jag inte trodde skulle komma riktigt än.
Min dotters skola.

Kära läsare, hur gammal är du?
Inte direkt purung längre? Har ett vanligt jobb? Uppgifter att lösa på daglig basis?
Okej, låt mig fråga dig - hur många gånger har du INNAN du löst ett problem satt dig ner och gjort ett frågeformulär på ca 20 frågor så du efteråt kan reflektera över hur du löste uppgiften du just nu har framför dig?
Så genomförde du uppgiften och så formuläret, allt för att lära mer.
Nejdå, jag menar inte att skolan skall ta bort det. Jag menar bara, hur många av oss klarar av det utan hjälp? Hur många orkar?

Min dotter gick från motsvarande mellanstadiet till högstadiet denna hösttermin.
I Norge är det steget ett gigantiskt steg, det visste vi, men inte riktigt till detta. VEM hade kunnat tro det? Till saken hör också, min dotter är duktig i skolan, lättlärd och ambitiös och ändå, ändå sliter vi med vissa saker. Alltmedan frågorna haglar i min skalle och utropen blir mer och mer av den sorten som "ikke passer i skrift".

Detta halvåret har jag deltagit i att genomföra många läxor som jag tycker är minst sagt idiotiska.
Jag har saknat (och barnen gör det också) vanlig gammaldags undervisning, där läraren faktiskt LÄR UT ett ämnen, lär ut hur man kan tänka, lär ut alternativen osv.
T ex hur många av er kan skilja ut när husen i ert område är byggda efter byggnadsstil?
Säkert några av er. Själv klarade jag av att identifiera eternitplattor fast det knappast är en medveten kunskap hos mig MEN jag har över fyrtio års erfarenhet, jag hade en pappa som berättade VAD jag skulle titta efter och en lärare i färg och form som visade på stildragen. VARFÖR är detta borta ur skolan?
Måste att lära sig fakta vara i direkt opposition till att tänka själv?
Vem i helvete hittade på det? I min värld är en grundkunskap en fin, fin grund att sedan utveckla sitt egna tänkande, sina åsikter IGENOM, inte i opposition till.

Eleven skall hitta kunskapen själv, mmm, låter fint och bra men vad med de som inte har någon att fråga?  Vad med de som inte orkar?
Så, nästa steg, skapa Powerpoint, googla det, rätta via inlärningsportalen - fint, tyder på tidens tand.
MEn har alla dator, netbrett(Ipad på svenska), eller andra tekniska gizmos som krävs? Kan man kräva det?
Vi har en del flyktingar som kommer till skolan och inte ens äger kläderna på kroppen. Vaddå IPAD?

Språk skall läras in genom talet, fint nog men t ex i Spanska där personliga pronomen i form av jag, du, han/hon osv saknas, där är det busenkelt att böja ALLA regelbundna verb om man bara fattat grunden, sett alla ändelserna en gång.Verben delas upp i tre grupper beroende på ändelse, -ar, -er och -ir verb.
Detta var när jag läste spanska nästan den först lektionen min spanska lärare höll, en kort fyrtio minuts intro till ALLA verb och den tyckte alla det var busenkelt.
Två månader in i terminen ser jag fortfarande dotterns förvirring - vilken person pratar nu och med vem?  Hon saknar de personliga pronomen, ändelserna på verben har hon ingen som helst uppfattning om.
Ett papper, tre kolumner och ca tio minuter senare ser jag ljusen i hennes ögon.
"AHA; det är så det funkar!! Men sååå coolt!"
Sorry, kära, väna och extremt duktiga spanskalärare men jag fattar inte helt!

Har fått med mig att läraren skall vara den rådgivande, eleven projektledaren och ansvarig men hur är man ansvarig för något man inte fattar?  Något man aldrig gjort?
Måste det inte till lite handledning då?

En engelsk historia blir till, ett eget skrivande. Lämnas in via internet, kommer tillbaka till hälften rättat och så, skall eleven med kommentarerna i bakhuvudet skriva om/förbättra historien.
Okej, den är bra. Köper den. Den kan leda till lärande och att omsätta det man fått i feedback till praktik.  MEN när samma historia skall "förbättras" som läxa för FJÄRDE gången, ja, då undrar jag som mor om läraren har dålig fantasi.
Det finns en begränsad mängd med ting du kan göra för att förbättra en läxa och vid en viss punkt förlorar allt skrivande då sin charm.. Poängen är?

Nu har jag bara skrapat på ytan, inte ens nämnt de stora, mera ofattbara grodorna såsom att religionsläraren säger att eleverna skall skriva låååånga svar om de vill få bra betyg på provet och när provet sedan kommer tillbaka har de elever som skrivit långt fått betygsavdrag.
Förklaring uteblir! Insåg hon alltför sent att detta är en ambitiös klass och hon fick för mycket att rätta eller vad?? Barnen fylls med dubbla budskap!

Det värsta är att jag känner mig så jävla hjälplös.
Aktiv eller icke aktiv i skolan verkar också spela noll roll. Måste jag bli politiker för att få ändra?
Nej, nu skall jag gå ut i regnet, jobba och kyla av mig. Sen skall jag göra läxor igen ikväll, antagligen på just denna PC:n.

Ha en strålande dag.
Live with Passion & Blessed BE!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar