lördag 31 oktober 2015

Vem talar djupt i mitt inre?

xavante51.blogg.se
Ibland när jag får ett trängande behov av att skriva, ett behov av att informera och bidra till det som jag anser är kärleken, sanningen och ljus, ja, precis i det inspirerande ögonblicket, så undrar jag varför? 

Vad kan jag möjligen ha att bidra med som inte andra redan har sagt? Skrivit om? Utbildat i? 
Världen är full av kloka människor, eller är den? Kloka på vilket sätt i sånt fall? 

Så finns det andra dagar, när jag lyssnar på politiker, eller kanske på radio, eller ibland tom på någon i min närmiljö och orden "gamla tidens människa" dyker upp i mitt huvud såsom en kork flyter till vattenytan. 
Jag ruskar på mig. Varför tänker jag så? Är inte det lite narcissistiskt? 
Och toppen på kakan - hur vill jag definiera den "nya tidens människa"? 

Igår diskuterade jag med en person som är mycket välutbildad på sitt område, psykologi och psykiatri, ja, hon är faktiskt så högt upp som man kan komma på samhällets "klätterstege" men samtidigt, hon är... Just det, den nya tidens människa och en av de personer jag kommit till att beundra, högakta och gilla skarpt! 

Vårt samtal vandrade mellan olika vardagliga ting men ändå... På det sätt som skulle vara svårt och irriterande för många att följa. Vi talade om vibrationer, hur världen vibrerar och plötsligt hamnade vi i diskussion om "the seat of the soul". 
Eller enklare att säga är nog, vi diskuterade hur många som har en konversation med sig själv inne i huvudet varje dag, hur många som för en inre dialog, som lyssnar till de olika vibrationssignaler som dyker upp. 

Hon ritade en imaginär cirkel runt sitt huvud och sade: 
"De människor som har denna egenskap, att tala med sig själv inser ju också samtidigt att de inte är sina tankar, sina känslor, sina reaktioner utan att de är de som observerar dem. 
Denna medvetenhet är något bortom detta.. EN energi, en vibration, en närvaro."
"The seat of the soul.." En sorts fåtölj att luta sig tillbaka i, se på allt kacklet och spektaklet i huvudet och utifrån denna stol, rensa, sortera, välja och välja bort. " Jag log. 

Hon nickade underfundigt och fortsatte: 
"Bra bild! Jag gillar den!"
"Den är inte min, det finns en man som skrivit om den, Gary Zukav, och en annan som jag inte minns namnet på i dagsläget. Men, de flesta är väl här? Eller, vad är din professionella åsikt?"

akickupthearts.wordpress.com
"Kära du, jag har träffat patienter och klienter i massor, massor av år. Och i mitt jobb ingår att läsa massor av forskning, hålla mig uppdaterad och för några månader sedan hittade jag faktiskt intressant forskning i just detta ämne. 

Gå till människans evolution! Vi kan bevisa att hjärnans utveckling började när människan genom evolution klarade att formulera de första tankarna. 
De var väldigt rudimentära, enkla och kom säkert en och en, det kan vi nästan bevisa. 

Idag har människan nästan 70 000 tankar på en dag, det är mätt i omgångar och varierar lite, såklart, från individ till individ, situation till situation men grunden ligger någonstans där. 

Så, det man bestämde sig för då var att försöka finna ut, vad är nästa steg i utvecklingen av hjärnan?
Nu tänker vi massa och många är extremt stressade av dessa tankar, vart och hur skall hjärnan utvecklas nu?" 
 Jag kände att jag visste, jag vågade nästan inte andas, tänk om jag hade fel? Men ändå, nyfiken, nyfiken, mjölka hennes kunskap så jag hoppade (kändes det som): 
"Har man kommit fram till något?"

"Jadå, både fastställt och forskat på. Man har enats om att nästa steg i utvecklingen hos människan och dess hjärna, eller vart det nu sitter, är att inse att man är mer än sina tankar, känslor etc. 
Att man har en medvetenhet bortom detta, den som ser på alltsammans, om du så vill. 
Stora undersökningar i USA och England, samt några fåtal länder i Europa i övrigt ger alla en samstämmig fingervisning - ungefär 5 % av befolkning är medveten om detta." 

5 %, FEM PROCENT?  Jag kan inte minnas att jag någon gång sett eller hört denna siffra. Det kanske jag har men ändå, i sammanhanget, när det kom från henne fick det mig att rysa.
Rysa för att min tanke om den "gamla" respektive den "nya" tidens människa faktiskt finns där och definitionen likaså.
Hon såg länge på mig, de mjuka ögonen som innehåller all världens tillåtelse, tillåtelse att vara, höll mig innan hon sa:
"Så, det finns ett ENORMT behov därute av information, av upplysning, av förklaringar, av tillåtande och kärlek... Folks hjärtan längtar, dörrar behövs låsas upp, hjärnor tränas om.

Och du, det är inte så konstigt att vi ibland uppfattar att vi kommer från "en fjärran galax", vi är i rejäl minoritet. Men en minoritet med en magisk, fantastisk fördel och i denna måste vi stötta varandra."   
En hand på min. Jag känner mig stöttad! Jag känner mig älskad och djupt beskyddad!
Tacksam!

Gå in i helgen, gå in i ditt heliga rum och
LIVE WITH PASSION & as always, Blessed you are!

Namaste.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar