söndag 6 december 2015

Vad byggs tillit av?

"Har du några "marbel friends"? undrar min arbetskamrat lite försynt.
"Ja, jag anser det." säger jag försiktigt och tänker återigen på detta med definitioner.
Vad är en "marbel friend"?

"En Marbel friend för mig är någon som fyller på mina reserver, som lägger sina färgglada egenskaper i just min glasskål, och så noggrant och ömsint vårdar mina."
Hon ler som om hon ser högen med färgglada kulor framför sig.

"Ja, jag är enig i det. Häromdagen hörde jag en klok kvinna säga att "Trust is choosing to make something important to you vulnerable to the actions of someone else!""
"Det passar väldigt bra in. Precis så vill jag ha det med mina "marbel friends.." 

Vad är det som bygger tillit mellan människor? Vad bygger tillit inom oss själva?
Själv har jag ofta ansett mig själv som "lite småaktig" så jag uppfattat att tillit byggs eller minskas ner i de minsta av ögonblick, i och för sig, viktiga ögonblick men ändå.  Kan det verkligen vara så?

Charles Feltman stöttar min teori genom att, i sin avhandling om tillit, klart uttrycka:
"Trust is built in the smallest of moments..."

Han berättar om kvällen då han uppkrupen i sängen, sträckläser de sista kapitlen i en otroligt spännande roman och så, mitt i allt, kommer han på att klockan är ganska mycket. Han bestämmer sig för att gå upp, borsta tänderna, tvätta sig och så, raskt i säng, för att få läsa färdigt.
På väg in i badrummet upptäcker han sin hustru, hon står lutad emot en bänk, axlarna är sorgsna och han ser att hon skakar lätt, utan att se henne framifrån förstår han att hon gråter. För ett ögonblick dras han mellan sin egen önskning och sin lojalitet emot sin hustru.
(Bara att erkänna detta tycker jag är storartat) Så går han ut och lägger armarna om henne, frågar in till sakers tillstånd - allt annat hade varit förödande för tilliten enligt honom.
Trust IS built in the smallest of moments!

Naturligtvis finns det flera komponenter när tillit mellan människor skall skapas tillika när du skall skapa tillit till dig själv, den viktigaste komponenten av alla. Har du ingen tillit till dig själv och ditt eget sällskap så kan du näppeligen erbjuda den till någon annan.

Brené Brown, Professor vid University of Huston, tillika föreläsare och författare, använder sig av sina forskar kunskaper när hon skall undersöka och tala om tillit.
Genomgång av vad olika åsikter om vad tillit är, vilka egenskaper/komponenter är inblandade?
När hon sammanställt all kunskap, alla forskningsresultat runt tillit valde hon att skapa ett helt eget ord för att beskriva vad som krävs: braving.

B - står för "boundaries". Alltså klara gränser, gränser om vad/vem vi är, vad vi vill, önskar, förväntar oss tillika vad vi accepterar och inte. Att inte svara ja och mena nej, att inte förvänta oss att andra läser tankar.
R - står för "responsibility" dvs ansvar.  Att du gör det du säger att du skall, gång på gång, på gång. Att du tar ansvar för ditt liv och ditt agerande tillsammans med andra.  Det går väldigt mycket in i ordet nedan, de ligger på gränsen till varandra men ringer lite olika...
A -  står för "accountability" och när jag letar i mitt sinne efter översättningen till detta ordet, ja, då fastnar jag för ansvarsskyldighet. Att man står för sina handlingar, både de bra och de dåliga, att man står kvar även när man gjort något mindre bra, kanske ber om ursäkt, prövar rätta upp etc.

V - står för "vault". Att likt ett kassavalv behålla det någon säger till dig, i förtroende... Vi delar ofta information, av många olika grunder. Ibland delar vi information för att visa någon för att vi önskar starkare band, ibland gör vi det för att vi har en gemensam ovän, något som Brené kallar för "common enemy friendship". Ingen av dessa har egentligen med tillit att göra.  Detta kanske den punkt som bör  få komma väldigt långsamt och steg för steg.
I - står för "Integrity". Vad som läggs i ordet integritet är väldigt olika och väldigt brett. Brené väljer att hålla sig till några korta punkter såsom "Choosing what is right over what is fast, fun and easy", "Practising your values" och "Courage over comfort". Men det skulle kunna innehålla allt det som ligger där för dig också.
N - står för "non-judgement" Inget dömande eller fördömande.
G - står för "generosity". Generös... Generös med din tid, din uppmärksamhet, dina skratt, din omtanke... Välj själv, listan är lång och på typ 75 plats stod "pengar". En intressant iakttagelse.

Jag tycker sånt här är spännande. Att se på forskning runt begrepp som fascinerar mig..
Att jämföra vad andra tycker med min egen inre becon. Att förstå varför jag känner som jag gör i vissa situationer, se guldkornen glimma till i dags ljuset..
En annan hjältinna gav oss en gång ett ordspråk från hennes afrikanska stam:
"Beware of the naked man offering you a Tshirt". 

Som allt annat börjar det inom oss själv... Vilka punkter fullföljer du i din relation med dig själv? Vilken förbättrings potential har du?

Njut adventstiden! Live with passion & as always, Blessed you are! 
LOVE & JOY, M 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar