tisdag 12 april 2016

Ditt livs syfte på fem minuter.

Det händer MYCKET nu...
Så mycket att det blir lite tyst här på bloggen, det sker till tider, tyvärr. 

Jag hoppade över nymånen, fast jag hade så mycket att säga Er men jag lovar att jag är tillbaka till den härliga fullmånen i Skorpionen. ;-)

Själv väntar jag på min födelsedag nu och befinner mig i det som kanske skulle kunna kallas "årets mörkermåne", andlig omstrukturering, inhämtande av information, kort och gott, "städandet inför festen". 
Årets fest!

Stora mängder kunskap "rinner genom" mitt system nu och skall bearbetas.
Jag jobbar med min mentor, jag jobbar som mentor åt en annan. Lära ut, bli lärd - båda aspekterna ger massor av ny kunskap, impulser, idéer och infallsvinklar.

På Amazon finns över 150000 böcker listade under kategorin "Life purpose" dvs vad är ditt  livs syfte, ditt livs kall, din mojo, det som får dina klockor att ticka.
Vi vill alla ha den, vetskapen om vad uppgiften är och trots alla dessa böcker är det många som famlar i blindo.

Sokrates påstås ha sagt de välkända orden:
"The Unexamined Life is not worth living."
Det är sant och riktigt men vad med att tillbringa hela sitt liv med "the exmination"?

Kanske borde det finnas någon som säger att, NU, nu är tiden ute! Dags att agera på det du lärt. 
Men det finns det alltså inte och sålunda kan sökandet efter livets mening fortsätta, tills livet rinner ut. Var det verkligen DET som var meningen?

 En klok kollega lade fram sin helt egna hypotes häromveckan, ja, hypotesen var inte helt hennes egen men vem bryr sig? Blandning mellan kommentar i böcker och hennes egna kunnande hade lett henne hit.

Att den sk mitt-livs-krisen skulle ha att göra med våra tidigare liv, det vill säga, att vi numera lever längre än någonsin i historien, nästintill 2 liv, faktiskt. I lång, lång tid har jorden varit en så svår plats att leva på att man fått 20-30 år på sig och sedan har man tvingats hem, till basstationen, för laddning innan en ny runda. 
Idag lever vi ett liv fram till ca 40, sen funderar vi över vad vi gjort och många byter spår. Vi har tid med ett "liv till" innan vi drar oss hemåt.  En hypotes värd att begrunda.

Svara på dessa frågor:
1) Vem är jag?
2) Vad gör/sysslar du med?
3) Det du sysslar med - vem gör du det åt/för?
4) Vad önskar de? De som du gör detta åt.  Vad får de av dig?
5) Hur ändras de pga det du tillför/gör åt dem?

Gör nu inte detta mera komplicerat än det det behöver vara!! Det tar max 5 min att svara enkelt på dessa frågorna.
1) Kalle.   2) Jag är bagare. 3)Alla hungriga som passerar mitt bageri. 4) De önskar något som gör dem mätta, som ger dem näring och energi och tilltalar ögat.
5) De blir glad, energirika och kan gå tillbaka till det de gör/kan bäst.


Typ så.. Där!
Där har du en god riktning på ditt livsändamål. Bara två frågor är fokuserade på dig, varav en endast består av ett ord. Resten fokuserar på vad du kan bidraga med, sätta färg på världen med! 

Nästa gång du presenterar dig, nästa gång någon frågar vad  du gör, ja, då kombinerar du ihop 2 och 4.
"Jo, jag är bagare och jag gör folk glada, energirika och ser till att de har ork och glädje att göra det som de vill, önskar och kan bäst!"
Den meningen är sann, den pekar dig i rätt riktning (dit du skall, inte dit du kom ifrån) och den leder automatiskt till följdfrågor och en intressantare diskussion. 
DET är värt att agera på, inte bara marinera på.

Jag önskar dig som alltid en strålande vecka, massor av inspiration och ny kunskap!

Live with Passion & as always, Blessed you are!
Love & JOY






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar