söndag 17 april 2016

Nytt format, ny start!

 
 DJUP inandning!
Veckan som kommer nu är INTENSIV, så intensiv att jag hissnar vid tanken och inte riktigt vet hur jag skall tolka alla motstridiga signaler. 
Idag går Mars in i en retrograd bana, den hackar sin väg tillbaka genom Skytten och så in i Skorpionen. Direkt går Mars först igen den 29/6 och tillbaka där han är nu, ja, det är han inte förrän i slutet av Augusti. Inte konstigt att det mullrar i världen, tänk jordbävningar, tänk bråk, hetta men inom oss är detta en tid för eftertanke. Inte helt olikt att spola tillbaka och redigera en film! 
Saturnus och Jupiter går redan retrograd och imorgon 18/4 påbörjar Pluto sin bana i retrograd. Även om just denna aspekt skapar finfina aspekter till Jupiter så är det ändå en retrograd. 
Mars skapar, från idag och tom slutet på April, en spänning emot en av de sk Royal Stars of Persia, just denna heter Antares.  Detta brukar innebär, hmm, bråk, eller i vart fall en del ändringar i styrsystemet (läs ledarna) hos länder/kulturer. Speciellt peak på detta är den 25/4 då också månen är involverad. 
Den 22/4 kommer en fullmåne i Skorpionens tecken. Ett intensivt tecken (som vi berört tidigare).  Samtidigt gör Venus en konjunction till både Pluto & Uranus (19-23/4). Alla känslor som redan är STORA blir STÖRRE. 
Jag återkommer med en fullmåne rapport, såsom alltid, måste bara smälta Mars lite först. ;-) 
Detta är också sista veckan denna blogg är en "privat blogg" för mig, Maud. Den kommer från nästa Söndag, då jag startar ett nytt solår, att gå in i formen att vara en arbetsblogg. 
Jag tror inte det kommer att påverka Er, kära läsare, särskilt mycket. 
Kanske något mindre med personliga kommentarer från mig, mera kunskap, guidning och vägledning samt flera referenser till min hemsida och andra medier.   

Jag hoppas ni väljer att fortsätta att resa med mig, att vi kan utvecklas tillsammans och få större utbyte av varandra. 
Livet tar små krumsprång ibland och en lustig tillfällighet är, denna förändring kommer i samband med mitt ett tusende blogg inlägg här. 
Det kan väl vara värt att fira med en uppfräschning och samtidigt, jag går in i mitt nya solår. HURRA!
Igår fyllde jag på med info hos N.K.S, Norske Kvinners Sanitetsforening, en härlig heldag med massa av ny forskning, gammal visdom och massa människokärlek. 
En av de saker jag gärna tog till mig var "nyttan av att vara lite otålig ibland", något jag jobbat för att få bort hela mitt liv. Igår fick det dock MASSOR av härlig plats. 
Så, jag bjuder på dikten härnedan, en kärleksförklaring till otåligheten. 
Live with Passion & as always, Blessed you are!
Love & Joy


Vær utålmodig menneske


"Langsomt blir allting til.
Skapelsen varer evig.
Mørket blir lys og lyset ild,
og mennesket våknet en dag og sa:
Jeg vil.

Langsomt blir allting til.
Langsomt seiler vår jord mot en ukjent havn.
Ingen kan måle vår fremtid, og ingen kan gi den navn.
Men dette vet vi, at vi er med på å skape
det evige livet, skape det ondt eller godt.

Vi vil ikke tape.
Vi vil ikke miste den ilden vi engang har fått.
Mange var veiene. Det bar galt av sted.
Styrken ble makt, og makten vold. Og mennesker
trampet hverandre ned.
Men alltid var drømmen den aller ytterste virkelighet.

Langsomt blir allting til.
Det haster, det haster. Det kan gå galt igjen.
Hva er det vi vil?
Drømmer og utopier sier de kloke menn.
De som er kalde av hjertet. Hør ikke på dem lenger!

Livet er ikke bare hus og mat og penger.
Vi er bestandig på vei, bestandig et stykke lenger,
alltid på vei mot menneskehetens seir eller nederlag.

Det haster, det haster i dag!
Vær utålmodig, menneske! Sett dine egne spor!
Det gjelder vårt evige, korte liv. Det gjelder vår jord!"

 
Inger Hagerup 1947

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar