tisdag 17 augusti 2010

Huvudet fullt..

Först och främst - tack alla ni som kommenterat och reagerat när jag skrev om att "stänga bloggen" alternativt belägga den med lösenord.
TACK för alla påminnelser om det fria ordet, om att det alltid finns de som missförstår, om att jag måste få vara jag! Tack!
Bloggen lever vidare i den form den varit och är tills jag bestämmer mig för att ändra den, bättre kan det inte bli!

Igår kom jag hem.. Efter att ha levt i en miljö i tre månader som inte längre är min, en miljö som jag valde att lämna för över tjugo år sedan.
Känslan av att inte hitta i sina egna skåp och lådor var överväldigande. Vi hann ju inte bo i det nya huset en månad ens innan jag tvingades åka till min gamla hemstad.
Tre månader och lite till och imorgon är det höst - skolstart, nystart och jag känner mig som ett tomt papper och ändå, som ett överfullt, nedkladdat, nerklottrat ett!

Jag kommer att åka tillbaka och städa, göra papper, träffa folk, skriva kontrakt men redan nu har fokus omflyttats, fokus är här nu, inte där!
Där - kommer snart att vara en minnesbild. Jag försöker ta minnets fotografier, försöker samla på energier och känslor till framtiden men emellanåt är det tufft.
Vad vill jag minnas?
"Och minnet det ljuger som det vill.." så sjunger han, en av mina favoritartister i en av sina sånger. Gör det? tänkte jag innan denna sommar.
Nu nickar jag instämmande. Ja, det gör det! Och det är ok.. Det får vara så!

Minnet påverkas av vart vi står precis när vi minns.. Vilka känslor som rasar inom oss, vem vi pratar med, vart vi lägger fokus..
Vart vi lägger fokus - detta är sommarens stora lärdom för mig!
Har insett att jag kan vara mycket sårad, mycket trött och ändå kan jag lägga vissa saker åt sidan tills vidare och fokusera på vad som måste göras.
Det kostar, det innebär att man bär extra MEN det går! Så, nu kommer tiden att städa ur ryggsäcken, sortera minnena, reda upp i känslorna..
Men först skall jag vila lite, bara se på dem.. Inte förhasta mig, inte låta "minnena ljuga som de vill" utan tänka färdigt först.

Ler åt tanken på den gamla klyschan -"Innan du öppnar munnen, se alltid till att hjärnan är påkopplad!"
Det lovar jag!! Det kan jag lova..
Njut din dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar