onsdag 6 juli 2011

Zest.


Att leva sitt liv med "Zest"...

Ordet "zest" myntades inom det som kallas "Positive Psychology".
Denna genre utvecklades av Christopher Peterson & Martin Seligman då båda ansåg att psykologin behövde ord för människans positiva tillstånd likväl som för dess "mörkersidor".
Herrarna som nämns ovan lyckades lista 24 olika styrkor hos människan och sedan göra små underrubriker till var och en av dessa.
Under rubriken "Mod" eller Courage finns ordet "Zest" med...

Det betyder kort sagt - Leva livet med energi och förväntan.
Livet är ett äventyr! (ja, jag vet, zest betyder också skal på en citrusfrukt men det talar vi om en annan gång. Bara häng med och kläm "juicen" ur livet nu...ok?)

Jag känner att jag ler när jag ser att de listat denna egenskap under rubriken Mod.. Gudarna skall veta att det krävs mod för att leva. Skall man sedan dessutom proklamera att man lever innerligt, medvetet och fångar allt som sker, ja, då skall ytterligare delar till.

Själv sitter jag och ser mig omkring på mitt mentala inre golv... Här ligger en del projekt strödda.
Projekt som jag faktiskt hade tänkt avsluta men så kom något emellan.
Flera gånger har detta "något" varit andra människor, sådana som påstått dela min dröm men som sedan lämnat skeppet på ett eller annat sätt.
Svår att drömma samman..? Ja, det verkar så. I vart fall i mitt liv... Eller så är det bara jag som har svårt att formulera mina drömmar så att andra förstår... Eller, eller.. Kan det vara så enkelt att jag helt enkelt skall göra det själv?
Uppfylla mina drömmar alltså?

Jag inbillar mig att jag kan ta ett "nej!" - om det är klart och tydligt..
Ändå har jag genom livet och i min bransch mött så många som tar "bakdörren ut" dvs bara försvinner i natten, upphör att göra sitt, vill inte längre och allt vad det nu varit...
Min läropeng? Att själv bli tydligare, tror jag. Kan det vara något mer?

Har kommit över min sista besvikelse nu, avgrunden är överhoppad och såren är läkta.
Jag har kastat av mig min Michelin gubbe kostym! Är rörlig igen och har omformulerat målen.
Om fyrtio dagar börjar min nya utbildning, en ny del i min identitet, ett helt nytt kapitel.
Samtidigt öppnar jag dörrarna för det nya arbetet, min eget lilla projekt och naturligtvis för klienterna.

Det pirrar i magen vid tanken på alla nya "’möten"!
Längtar efter ny, annorlunda kunskap i stora glupande gulpar! Längtar efter "klasskamrater"!
Längtar efter att se "kaaatchinget" i andras ögon! Längtar efter att se min "bebis" ligga på bordet färdig för avfärd!
Dags för lite "zest"! Tärningen är kastad!

1 kommentar:

  1. ZEST me like!
    Vet du, vacker blogg. Känns energigivande och peppande! Precis vad jag behövde läsa såhär på morgonkvisten då måstena hängde över mig. :)
    PoK

    SvaraRadera