söndag 29 december 2013

Raushet i 2014

Två dagar kvar på det gamla året, tack och pris.
Jag är tacknämlig för de dagar som gått, för de insikter jag har skördat under detta året och den dynamik och rörelse som varit mig given.
2013 kommer i min bok att vara signerat som ett av de åren som tillhörde min mittlivs kris men jag kommer också att se på det som året då det vände, året då tunga tinga sattes på plats.
Stilla juledagar har bidragit till den inre sorteringen, den sista för detta år.

Mappen för 2014 ligger framme, stärkt av en kalender med texten "Raushet" på.
Raushet betyder generositet, givmildhet, offervilja, välvillighet, altruism och faktiskt, rundhänt..
Vilket lustigt och, igen, gammaldags ord - rundhänt. Ja, är man rund i händer rullar ting lätt in och lätt ut, vad härligt. Flöde, likt vatten runt en sten.
Det blir bra. Passar bra.

En liten passus är att jag köpte kalendern i September då jag lullade runt i en bokaffär och var synnerligen upptagen med andra tankar, lyfte blicken, såg kalendern, lade den utan att tveka i korgen och gick vidare. En förvånad dotter såg en stund senare ner i korgen och utbrast:
Men mamma, varför köper du en kalender i September?
Yrvaket svarade jag:  Så jag kan skriva in viktiga ting i den, planera och denna är bra till det. 
Rynka i dotterns panna:  Jamen, den är ju för nästa år!! 
Förvånat och förvirrat lämnade jag mina andra tankar, en orolig tanke tog deras plats - vaddå? Vad är det för år nu? Månad? Det var då jag insåg att det gamla året fortfarande hade fyra månader kvar att leva, fyra högst viktiga månader men ändå, blicken är riktad framåt. Raushet.

Januari i boken börjar med Tillit.. Kan en månad ha en bättre "rubrik"?
Mitt 2014 kommer att kräva tillit. Massor av tillit.
Den sista månaden har skakat och ruskat saker ur träden, intuitiva känslor om sakers riktning som är svårt att diskutera med andra. Det är svårt när en hel skock med människor säger Kom så går vi! och din inre kompass pekar åt motsatt håll.
Svårt att argumentera för, svårt att vara stark i och ack, så svårt att argumentera för.
Att med tomma händer säger mina händer är fyllda till bredden med allt det jag önskar och behöver och verkligen TRO på att det är så. Det är tillit... och till råga på allt nödvändigt.

Skulle jag välja att ignorera denna inre dragning, ja, då säger jag nej till den guidning, min inre gudomliga vägledning och då förlorar jag det jag bett om, så nej, det är det inte tal om. Tillit.
Det är de små tingen som står bakom de stora förändringarna.
2014 kommer för mig att innebär att lägga in några pusselbitar i det "kinesiska spelet", ja, jag kallar det så i mitt inre. Några hållplatser återstår innan min examen.. och sedan börjar det verkligt stora jobbet, att finna tid till de 1000 år det tar att bli en god akupunktör och healer ( ;-)) Tacknämlig för att jag i vart fall har lagt 15 år till den potten INNAN denna utbildningen, bara 985 år kvar, HURRA!

Min arbetsrum har jag sett, lättare förändringar är det i behov av men annars, klart att köra i.
Nya människor letar sig in och pockar på.. Det skrämmer. Gamla spöken hostar i hörnen så jag tar ficklampan och lyser dem mitt i ansiktet, se där, det var inget spöke utan bara en dammråtta.
Eller som man säger här, en hybelkanin...(hybel - mindre lägenhet). 

Två viktiga andliga böcker har gjort sitt intåg under julhelgen, jag är tacksam för deras input.
Nya vänner presenterar "gamla hjältar" och jag återförenas med deras tankar och gör cocktail mix på vad de nya tillför, en cirkel till.

Kroppen bär på sin längtan.. Nya träningsformer, alternativ i vintern utan snö.
Släppa på gamla mål en stund, låta dem flyta i soppan, är de bärkraftiga kommer de tillbaka. Om inte, tack för den tid ni fyllde mig med er motivation och glädje.  Tid för att ta behandlingar, tid för njutningar har sipprat in nu i årets sista månad och jag ser med glädje fram emot mer av den varan!
Tack, tack och tack!

Ensam under min långa promenad på fjället, ensam i bilen under jobbet igår, ensam i mörkret med hunden inser jag att jag inte är ensam, inte någonstans.
Tanken är gammal men känslan är ny, förnöjsamhet.

Året kommer att följas, efter Tillit,  av Hopp, Begeistring, Ändring, Enkelhet, Energi, Överraskningar, Utmaningar, Inställning, Harmoni, Erfarenhet och Lojalitet.
I vart fall om man får "tro" min kalender.
Jag ser fram emot året som kommer även om det redan smygstartat.
Bloggen kommer jag snart att flytta från denna plats till hemsidan och kanske, kanske blir det en privat blogg också.. MEN bara följ med här så kommer info vad det lider.

Ha fantastiska sista dagar på året.
Har du tid? Gör en revision. Den är lika viktig som nyårslöfterna.
Det är gott att kunna känna tacksamhet över det man faktiskt redan gjort..
Vart du än är, vad du än gör...
LIVE WITH PASSION & BLESSED BE!
GOTT NYTT ÅR! KRAM












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar