torsdag 15 maj 2014

Before the crack of Dawn.

“The breezes at dawn have secrets to tell you
Don't go back to sleep!
You must ask for what you really want.
Don't go back to sleep!
People are going back and forth
across the doorsill where the two worlds touch,
The door is round and open
Don't go back to sleep!”
      Rumi

Där två världar berör varandra...skriver han, så vackert, Rumi, poeten.
Jag vaknar "at the breeze of dawn", strax före klockan 3 och kan inte somna om. 
Lungans tid. Sorgens tid.
Idag orkar jag inte fightas med "du borde sova" monstren, utan istället ställer jag fötterna på golvet, låter frågorna ligga kvar, utspridda såsom skärvor på mattan, kliver över och går upp. 

I det öde, tysta huset känner jag hur dörren mellan världarna står på glänt, en inkräktare i mitt eget hem, en välkänd vandrare i nattens sista sekunder. 
En lampa, en ljuskägla, en upplyst maskin. Sinnet söker efter "what do I really want?"
Bilden på näthinnan från drömmens land, en krage, en tight krage runt en mans hals som öppnas upp. Han får luft igen. Spänningen släpper. 
Är det så jag skall se på gårdagen? Som att jag kommer att få luft igen? Inte tvingas in i något..Något som inte är "jag"?  

En våt, utmärglad och rädd hund följer mig också från drömmen. 
Någon jag valde att ta hand om, vårda. Gott så. Man skall ta hand om sina känslor, sina behov, sina "bortglömda"delar. 
Trädgårdens färger är så intensiva medan ljuset letar sig upp bak bergen runt mig. Gräsmattans intensiva gröna, grannens blommor i röd, orange och gul, de blommande äpple och körsbärsträden, allt så tydligt, så fylligt, så självklart. 
På himlen, några lila molntappar som långsamt skiftar i rosa, upplöses, reser vidare. 
Det blir en fin dag, en solig dag.

Själv skall jag möta en vän, vandra i skogen, limma samman några skärvor av det som är mitt just nu. Minns inte om det är en vas, en hink eller ett fat. Spelar ingen roll. Det visar sig. Dörren mellan världarna är ännu öppen. 
Jag vänder fokus emot min kreativitet, min lycka. 
 Att skapa är att leva. 

Jag skall be om det jag verkligen önskar mig!  
Skall bara känna in det först. I morgonljuset, med dörren på glänt.
I dagens nya ljus är allt möjligt. Mirakler på kö. 
Dags att checka in. 

LIve forever with passion, Blessed be &
Honour your dreams!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar