lördag 31 maj 2014

Hjärtat på bordet.

" När en annan människa visar dig runt i livet sitt, ja, då är du på helig mark. Då måste du ta av dig om fötterna.." säger han stilla.
Jag nickar stilla, instämmer! Enig.
"Vi, vanliga människor, som vandrar på denna jord sliter med de misstag vi gör, de ting vi väljer, undrar och begrundar val och väg. Hur överlever då de som begått så kallade brott och dömts för det? Kommer de vidare?"
"Precis som alla andra, som bär på tvivel, skrumpnar de samman framför sina egna ögon. Något sker med deras självtillit. Det man bör påminna dem om är att de fortfarande är människor, människor utanför den bestraffade handlingen. Människor med drömmar, hopp, önskningar, glädje och förtvivlan. VI är så mycket mer än våra handlingar. 
Skall vi hjälpa någon alls bör vi föra dem tillbaka till att se att de är mer än den lilla skärva de ser på, de är en helhet, mer än bedömandet, de pekande fingrarna, enkelspårigheten!" 

Det är inte utan att jag ser likheten med terapeutens roll..
"Så, hur gör man det?" Till och med tanken i mitt huvud låter mera cynisk än jag vill att den skall vara.
"Man får inte bli cynisk!" leendet smattrar till. Touché!
"Att älska någon är inte en känsla utan en relation där vi försöker ge varandra vad vi behöver. Inte nödvändigtvis vad vi förtjänar. Jag brukar kalla det "att gå en annan mil", gå en mil för någon annans skull. Om någon ber dig gå en mil tillsammans med dem, jamen, så gå två mil!  
Vi kan inte bära varandra, vi kan bara gå med. Vår Herre är den enda som bär, den enda som orkar!"

"Man måste tåla att beröras av andra om man skall kunna göra skillnad. Man får inte vara rädd för andra om man skall "gå den där milen", inte skrämmas av någon typ av främmande" Jag känner hur det nästan kväljer mig, känslorna jag får upp av att veta att detta är den resa jag förtagit gång på gång på gång, i glädje och i slit.  Terapeutens roll, medmänniskans roll, den tänkande människans roll.
"Du kan inte vara en annan människa än den du är! Du vet att du kan gå med en bit, en mil, vara en samtalspartner, ett stöd, ett bollplank. 
Men varje människa har ett egen värde med sig in i detta livet, en gåva vid livets start, inget något vi gör oss förtjänt av utan något som enkelt och helt är bara vårt. Fast vi har fläckar här och där, strular till det så är denna värdighet med varje människa och varje människa skall bemötas därifrån. 
Att vilja något, att förutsätta något å någon annans vägnar blir lätt ett övergrepp." 

" Det är lätt att känna så när man är låg.. När andra vill så väl, när de tror att de måste kasta ur sig lösningar till höger och vänster. Tala om för mig hur jag tänker, vad jag tänker och hur jag skall välja för att få ihop pusslet liksom. 
Jag fattade detta innan, att man inte kan göra antagande om andra.  Fattade detta med huvudet men denna period har lärt mig att förstå med hjärtat!" Jag känner att jag rodnar, jämföra mina små kriser med de han pratar om. Ändå är det samma, samma, fast olika, olika.
"Fint! Ja, det är riktigt, att förstå med hjärtat är viktigt. Det är stor skillnad på invitation och invasion!"

Länge står jag där med orden hängande "skillnad mellan invitation och invasion". 
Helt klart! Resultatet är helt beroende av om den som vill hjälpa till har fått en invitation, då står jag ju där, redo att ta emot, redo att visa runt, redo att lyssna och beröras.
Samtidigt har han rätt i att man måste våga tåla att beröras av andra men jag måste väl ändå få välja vad jag gör med obehaglig beröring? Eller hur?
Svaret är solklart! Påminnelserna är många, pågående invasioner stoppade, kommande invasioner blir avvisade. Invitationer ut till de som kan hantera
det.

I mitt eget värv har jag också blivit påmind..
Service, medkänsla, inbjuden, tjänande.
Ont skall inte med ont fördrivas. Ont skall med kärlek upplösas.
Ledsen att behövas säga det men "that's the only way!" Alla som påstår annorlunda har fel. PUNKTUM! 

"I can deny what I believe, 
I can't be what I'm not.
I know (Our) Love's forever
I know no matter what. 

No matter what they tell us
NO matter what they do
No matter what they teach us
What we believe is true! "
                                               Boyzone

Live with passion, Blessed Be!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar