torsdag 11 juni 2015

Min väns död och "uppståndelse"

Min mobil är död! Stendöd!
End of story. 
Så kunde det ha varit, om jag såg på världen så, om jag ville stänga dörren just där.

Jag har haft min mobil länge, mycket längre än en telefon med touch screen normalt håller och min bindningstid till telefonbolaget har gått ut.
Visst, den har klagat lite, mobilen, varnat att den var på upphällningen men som den oxe jag är har jag svårt att göra mig av med en god vän.

Dessutom avskyr jag högt och innerligt att lära nya tekniska saker, föra över appar, ordna med passord och dylik bråte. Usssccchh.
Telefoner skall funka, speciellt de ting jag vill ha dem till, samtal, sms, bokningar, minnesanteckningar, kalender och lite plock annars blir jag "kinkig" men i övrigt lämnar de mig kalla.

Min ovilja förstärktes av att min andra hälft, den mera teknik intresserade hälften, upplyste mig om att HTC inte längre fanns att uppbringa hos mitt telefonbolag. Rysningar efter ryggraden så nej, jag valde envist att se åt andra hållet. Me & my phone, liksom.

I maj började Merkurius vandra sin retrograda bana, byta telefon då?
Aldrig i livet sa jag och fortsatt se envist åt andra hållet ända tills... Just det, mitt i retrograden, slocknade allt liv i HTC.
Det sista jag gjorde var att notera att jag hade en del appar och sms jag borde svara på men upptagen som jag var sparade jag dem till ett senare tillfälle. DET tillfället kom aldrig.

"Det går att sparka liv i den och få ut kontakterna" sa teknikfantomen kaxigt men NÄ.
Merkurius, energierna i stort, åldern på telefon satte P för hans planer.
"Det går att hämta ner allt från Google kontot" sa samma fantom men NÄ.
Samma energier, samma retrograd, samma förändring.

I samlad tropp tågade vi iväg till Expert för att välja ny telefon, nytt märke och hela pillivitten.
Mitt botaniserande var högt sporadiskt, läste lite här, klämde lite där, irriterade mig över att de flesta telefoner snart är ipads i mina ögon. SUCK, ville jag ha en Ipad så köpte jag en men jag vill ha en telefon, en att ta med i skogen, en att springa med, en att ta bilder med, prata i, ha i fickan.
Så föll mina ögon på en Sony xperia z3 compact i färgen TURKOS.. Mums.

Allt passade med telefonen, den är tom vattentät och precis då berättade teknikfantomen att just DEN, den där turkosa har de inte på lagret. Det hade han redan kollat på nätet.
Hmm, irriterande. Men i det ögonblicket dök P upp, butiksanställd med ett öppet ansikte och undrade om jag behövde hjälp.
Japp, sa jag, och la ut texten om telefondöd, avsaknad av turkosa telefoner och han bekräftade hela eländet med några snabba, omtänksamma meningar.

Mitt beslut blev då - Stay positive, no matter what!
Jag fortsatt prata med honom, fattade efter en stund att denna xperia saken nog var en potentiell ny vän och en bra bekantskap så jag tackade för hjälpen och valde en orange.
"Orange är lika fint som turkos "  mantrade jag inne i huvudet men jag tror inte jag lyssnade.
Vad är detta? Jag är ju värd det bästa, jag vill ha det bästa.

P försvann ut på lagret, kom tillbaka efter någon minut och runt hans mun lurade ett pillemariskt leende... Han höll upp den vita asken, öppnade den och där låg en turkos xperia och lyste emot mig.


"Det var en sån du ville ha, va?"
"Men,men, men du hade ju inte den!" Jag kände haksläppet.
"Æsch jag tog en från "hhhhmmm" lådan" svarade han och tillade "jag får inte göra så men jag gjorde det ändå, för att du ville ha en!"

 Du får det klassiska" ppiiippet" här och så får du tänka själv, jag tänker inte sälja ut en snäll man genom att skriva om hans "brott" på min blogg .
Han gjorde min dag. Merkurius till trots, ett gott möte med en person som förflyttar världar.
Liten gest blir fort stor.

Den nya telefonen passar utmärkt till det nya livet och efter lite installations vånda och problem flyter den nu smärtfritt.
Tja, utom när jag vaknade med ett ryck igår och undrade vart i helskotta vi hade fått en vattenläcka någonstans.. Det var den nya mobilens väckning, havets ljud, hmm, jag har redan vant mig men det var en rolig episod.

Telefonen är fortfarande ganska tom.
Jag har inte fyllt på med alltför många telefonnummer... Ser vilka som kommer till mig, vilka jag skall leta efter och vilka som skall få följa bäcken nedströms.
En väninna sa igår "Nu har du rensat ett helt golv, skall bli spännande att se vad det fylls med!"
Helt enig och det känns som det är på gång.
Bring it on! Min xperia, känns lite konstigt att säga, och jag är REDO i våra nya fina stasser. 

Merkurius har vandrat ut idag, vi står i skugga några dagar till tom den 27/6 då den är på g igen men trycket har redan lättat väsentligt tycker jag.
Njut veckans slut! 
Live with Passion & Blessed Be!
Outfit till nästa Merc retrograd?
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar