fredag 26 juni 2015

Innerfil runt problemet eller kul på vägen?




Alltså... Det RÄCKER NU!
Det håller! Jag vet verkligen vad jag INTE vill ha mer av.
Öppnade vägg på facebook vid hemkomsten idag och inläggen fullständigt regnar över mig.
"Var rädd för detta..."
"PASSA, PASSA DIG!" 
"Farligt, farligt!" 
Dessa hundar dödas varje år, bojkotta, säga nej till, avslå, håll emot, kriga... 
MOTSTÅND! 

Vad är fel med denna världen?
Nej, jag är ingen förespråkare av att stoppa huvudet under mattan MEN jag är heller ingen förespråkare av motstånd. Allt motstånd skapar bara mera motstånd.

Jag förespråkar inte ett världsfrånvänt förnekande av allt det onda, absolut inte, men jag vill att alla skall fokusera på lösningarna som finns istället för det dåliga.

Skall vi hjälpa oss själva, skall vi hjälpa världen måste detta motstånd och detta konstanta dykande ner i negativitets träsket upphöra eller i vart fall minska. Annars kommer vi ingen vart.
"Every cloud has a silver lining" heter det på engelska. Leta efter "the silver lining" och gör den större.

I Oslo har i dagarna kommunen bestämt att alla barn som lever på existens minimum skall få EN mjukglass under sommaren gratis! EN... Hmm, bra att någon tänkt men ändå.
Kan du gräva där du står?  Kan du vända din frustration och hjälplöshet och istället hitta på något mindre negativt?
Kan du bjuda ett tårögd barn på en extra glass? Kanske också hennes mor? Det kan göra någons sommar...DET kan vara någons silver lining. 

En barnpsykiatriker sa till mig igår:
"Jag får lust att lyfta hela världen i nackskinnet och ruska om den ordentligt". 
Detta uttalande baserade sig på diskussionen om hur vi behandlar varandra, vi, människobarn i alla storlekar.
Vi är inga änglar någon av oss men vi kan lyfta hatten och se uppåt, vi kan ändra tänket.

Själv har jag en till synes
"egoistisk" tvist också.. Jag avskyr när ångest, oro och dylika känslor river i mitt inre.
Känner jag att jag kan göra något, ja, då mår jag genast bättre och det är min utgångspunkt i livet.
Jag vill "ha kul på vägen" för att citera Petter och ju bättre jag mår, desto flera hästar har jag hemma att hjälpa andra med.

Sommaren är en tid för "kul på vägen"..
Livet är en tid för "kul på vägen". Har du "kul på vägen" oroar du dig mindre för målet, stressar mindre, lever mer.
Livet är inte bara en strid, det är en dans på rosor också.

Låt känslorna leda dig, mer än huvudet. Känn in.
Vad mår du bättre av? Vad får dig att "dippa"?
SJälv mår jag sjukt bra av "kul på vägen!"
Njut helgen, ÄT i stora bitar.

Live with passion & Blessed BE!


 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar