tisdag 22 september 2015

Rödglödgad vecka med höstdagjämningen.


Give me hot, hot, hot, hot!
Nåja, inte direkt utomhus men väl inombords och på natthimlen.


Vi är i sk "förmörkelse tider", något som astrologerna inte ser på med blida ögon och naturligtvis talar vi då om solförmörkelse den 13/9 och tiden direkt efter denna.
Denna aspekt anses påverka oss under i vart fall ett par veckor. Förmörkelsetiden kräver enligt traditionen en massa förändring av oss, det knuffar runt saker, den vill, den kräver. Många är de astrologerna som med nickande huvuden nu ser emot Chile, den jordbävning som drabbat dem och ingen anser detta vara speciellt konstigt. Mer är att vänta enligt astrologerna.

Redan på Måndag, den 28/9 har vi en ny förmörkelse, en månförmörkelse och den infaller tillsammans med den rätt ökända fullmånen som fått tillnamnet "Blood moon". Den sista fullmånen i tetraden, en serie av fyra fullmånar som varit sk bloodmoons. Eller nåja, det blir en till nästa år men dessa fyra ligger i en lustig konstellation.

Just denna veckan börjar med att månen går in i sin sista fas, förbereder sig inför sin kommande storhet. Den fullmånen jag beskriver ovan. Samtidigt, på Onsdagen, en härlig höstdagjämning, en Equinox eller Mabon, som den kallas i vissa traditioner.
Mabon, The feast of ingathering, Harvest home, Höstdagjämningen, Autumnal Equinox, ja, kärt barn har många namn.
Kort sagt, man gav tack för alla gåvor man fått under skörden, för sommaren och dess rikedomar, för säden, för mjölet, för jaktens byten. Man passade också på att be om beskydd inför mörkertiden, vintern, att allt skulle räcka, att man skulle ha nog.
Samma dag som Höstdagjämningen byter vi också tecken, vi går från Jungfrun, in i Vågens tecken och Mars följer Solens bana och byter även den tecken(under Fredagen).

Under hela veckan, faktiskt under perioden 17/9 -5/10 är Merkurius i retrograd. De mest intensiva dagarna är dock from 22/9 och framåt dvs de dagarna vi är inne i nu.
Detta med Merkurius retrograd har jag skrivit mycket om här på bloggen, så det är bara att backa några blogg inlägg och finna den informationen igen. Mycket kort - den handlar om att mala om gammal skåpmat, se över en gång till, avsluta, få dörren stängd.  Denna perioden är som en tid i en kuvös, man vill helst ligga stilla eller gå i ide. Gammalt och beprövat verkar vara allt som funkar och allt nytt och fräscht man försöker sig på brukar effektivt gå i stå.


Jag tycker man skall ta vara på denna tiden, gärna hela den här veckan och låta fokus ligga på utvärdering.  Vart har jag kommit? Vad har jag lust att skörda? 
Vad kan jag avfärda helt och vad behöver mera energi från mig? Vilka är mina styrkor, mina kärlekar, mina välsignelser? 
Ta dig också tid att avsluta gamla surdegar, DET är Merkurius expert på under sin retrograd.
Det är på detta sätt man kan använda det energiflödet som syns inom astrologin.
Det är inte helt olikt att segla. Att lära sig att läsa vindarna, att planera efter det och att våga följa flödet.

Hösten är häxornas tid...
Tiden att bli introvert igen, att blicka djupt i spåkulor och magiska drycker, att tända eldar och låta sig förföras av ljusets låga.
Baka goda saker med mycket värmande kryddor, koka långkok, värma kroppen med te och vackra färger.
Själv har jag tragglat mig igenom årets första pepparkaksdeg, härliga, kryddiga kakor blev min belöning. Raggsockorna är framtagna inför den kommande höstferien, och ljusen brinner både tidigt på morgonen och sent på kvällen, kaminen likaså.

Jag är inget fan av TV men denna höst har jag tagit mig tid, skämt bort mig själv med att via Netflix se en del serier som jag länge funderat över.
Härligt med valfriheten, ibland en episod, ibland fem.
En av de serier som rullat är "The Empire", mycket pga musiken och den härliga, ljuva stämman på karaktären Jamal, suveränt spelat av Jussie Smollett.
Längst ner på sidan, en liten smakbit, mer finns att hämta på Spotify, på Wimp eller varför inte på gamla hederliga Youtube. Enjoy! 

Find the Passion, Live with Passion and as always, Blessed you are!
Love. 

Ha en fin vecka
 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar