tisdag 14 juni 2016

Ödlan

"Ödlan satt avslappnad i skuggan av den stora stenen, den gav honom skugga från öknens sol. 
Ormen kröp förbi, också han på jakt efter lite skugga att rulla ihop sig och vila i. 

Han såg på Ödlan en stund medan dennes ögon liksom rullade bakåt, in bakom de gigantiska ögonlocken. 
Ormen väste för att få ödlans uppmärksamhet, sakta men säkert öppnade ödlan då åter sina ögonlock och såg på ormen med sin drömska blick. 

"Orm, du skrämde mig! Vad vill du?" utropade ödlan. 
Ormen spottade fram svaret med sin delade tunga: 
"Ödla, du fixar då alltid de bästa platserna, borta från solen och hettan, helt i skuggan. Detta är den enda stenen på mils avstånd som ger svalka och skugga. Kan du inte tänka dig att dela den med mig?"

Ödlan tänkte sig om ett ögonblick och så instämde han: 
"Orm, du kan få dela min plats, om du går till andra sidan stenen och du måste lova att du inte stör mig!"
Ormen blev irriterad och svarade väsande: 
"Och hur skulle jag kunna störa dig, ödla? Allt du gör är ju sover och sover!"

Ödlan flinade retsamt: 
"Åh, orm, du är en sådan osedvanligt dum reptil. Jag sover inte, jag drömmer." 
Genast ville ormen veta vad skillnaden var, så ödlan gav sig i kast med förklaringen: 
" Att drömma är att gå in i framtiden, Orm, jag går dit där framtiden existerar. Du förstår, det är därför jag vet att du inte kommer att äta upp mig idag, ty du har magen full av mus. Jag drömde om dig, denna dag, så jag vet!"

Ormens förvåning visste inga gränser men han pressade fram: 
"Märkligt ödla, det är helt korrekt! Jag undrade precis varför du gick med på att dela din sten!"
Ödlan skrattade hjärtligt och sade: 
"Orm, du letar efter skugga, jag söker efter skuggan. Där skuggan finns, det är där drömmarna bor!"

(Direkt översatt av mig, Credit to Jamie Sams & David Carson)



Ödlans medicin/totem handlar om drömvärlden, men det allra sista delen av den, den del där du gör de sista revisionerna innan du släpper fram drömmen, tillåter den att manifestera sig i verkligheten.

I dessa de mest tillgängliga av skuggtrakter finns också våra förhoppningar, våra rädslor, våra drifter..
De är precis under ytan, det är därför de är så lättillgängliga för oss men också, påverkbara och nåbara.
 
Att tillåta sig tid i den dimensionen är otroligt viktigt!
Har du den kunskapen som ödlan har? Hittar du också tillbaka till "den bästa stenen"?
Live with passion & as always, Blessed you are!
Love, M



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar