fredag 13 juli 2012

Loppmarknaden stängd!

Jag har inte bara låst dörrdjävulen, jag står med hammaren i handen, spiken i munnen och en stor fet bräda att spika framför dörren så att det för evigheters, evigheter skall förbli stängd. 
Några snabba slag, si sådär... Nu är min loppmarknad för alltid stängd!! 

Kanske är fotfästet tappat men jag är inte förlorad!
Jag råkade bara göra en dumhet, igen, jag är konstruerad så, människor i allmänhet är konstruerade så men nu är det bra. Gav mig själv några dumheter att göra. Alltid bra att ta ut svängarna tänkte jag då och nu, tja, nu är det förbrukade och det är dags att stänga butiken.

Vad jag pratar om? Jo, jag pratar om mitt egen värde, hur jag ser på mig själv och hur jag sålunda tillåter andra att behandla mig.
Egentligen är det enkel business kunskap, hur man driver en firma..
De fyra P:na...Produkt, pris, presentation och promotion (dvs marknadsföring).

Jag är min egen produkt.
Då är det egentligen bara att välja - skall jag vara en loppisvara eller designerprodukt?
Va? Vad sa hon nu? 
Tänk efter!! Vad är skillnaden?  Ströva runt på loppis, hitta något onödigt, pruta ner det lite extra för "du vet ju inte om du egentligen behöver den, vill ha den, om du har pengarna" etc.
Så åker du hem, ställer kassen i hallen, den rullar in under skohyllan och som i ett trollslag har du glömt bort att du köpte den. Du hittar den fyra veckor senare när du dammsuger och då undrar du - vad i katten är det här och vilken idiot tog med sig detta hem?

Se på detta och se sedan på Designer produkten... Du kanske ser den i en tidning, begäret skapas, du börjar spara, du går och ser den igen, du trånar, du funderar igenom vad du skall ha den till, vart du skall ställa den. Du försvarar dig med att den är värdefull, den har samlarvärde den är unik.
Så samlar du in det som krävs.. Glädjen står högt i tak, den är din!!   Du tar hem den, ställer den på den utvalda platsen, putsar den, visar den för vänner, ja, jag tror du hajar.

Frågan till dig, tiotusen kronors frågan idag är -
Anser du att du är en loppis vara eller en designer produkt? 
Vad tänker du inom dig? 

Jag vet att jag är en designer vara! Men ibland faller jag av tåget och låter någon köpa mig på min själs loppmarknad, låter dem pruta ner mig... Det har hänt fler än en gång. Min dumhet, mina dumheter och så börjar spiralen av ett oändligt fallande i värde och den enda som tror på det är jag själv.

Omge dig med människor som behandlar dig som designervara!
Man kan vara designervara trots att man "är lite kantstött"-glöm inte det!
Samlar värdet behöver inte gå ner bara man själv inte kör med "falsk marknadsföring"- världen är full av de som kör med "falsk marknadsföring" av sig själva av en eller annan orsak. Se inte till att de blir flera!

Saknar du människor som ser "designer varan" i dig? Misströsta inte!
Pyssla om dig själv på det sättet då! Ta dig själv på auktion, visa upp dig själv, putsa dig, lär känna produkten bättre, jobba på emballaget,  njut av att skina... Förr eller senare ser någon det du ser!

Min loppmarknad är för alltid stängd! No more!
Hemskt ledsen alla ni som handlat billigt men mina dumheter tog slut! Jag har förbrukat dem och sålunda har jag inte råd att ignorera mig själv och signalerna längre.

Gott att bli påmind!
Live with passion och en trevlig helg! KRAM




  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar