fredag 27 juli 2012

En fundering..

Under semestern eller faktiskt strax innan så rann det till igen..
Äntligen!! Någon vill ha sin historia berättad. Ja, kanske för att tiden finns, kanske för att jag "orkar lyssna igen", kanske för att något är redo inom mig...

Historier som "hänger därute" i kreativitetens himmel får mig att fundera.
Jag har förstått att "de" dvs historierna inte alltid är avhängiga av att "rätt person" berättar dem utan ofta är de avhängiga av att få bli berättade "vid rätt tidspunkt".
Det tar tid att skriva en blogg, en bok, en novell, en diktsamling och sen skall någon "se den", tycka om den och vilja ge ut den. Så skall den redigeras, korrekturläsas, tryckas... Ja, allt tar tid och då gäller det att någon "hör" historien i tid och känner kallet att skriva ner den.

Jag kom på mig själv med att undra... För det första, hur lång tid tar det för en historia att "mogna" där i den "kreativa himlen"? Eller ligger de bara på rad och väntar på att tiden skall bli rätt och så vips, hoppar de fram och attackerar en ev författare...
Kan du se bilden framför dig?

Väntar man för länge så sinar källan... Jag har några sådana. Där jag inte kommer vidare och där jag faktiskt nästan känner att tåget har gått, tiden är passé, historien inaktuell.
Vad händer med de historierna som missar sin plats i kön? Upplöses de? Försvinner för alltid?
Eller blir de återvunna som gamla platsburkar och stoppade in i nya historier?
Jag hoppas på det sista!

Min intention är nu att få ner denna historia på papper innan den rinner ut.. Jag vet det hastar.
Samtidigt så vacklar jag emellanåt, utvärderar och värderar saker som jag inte vet något om dvs jag har en åsikt om en historia som ännu inte är helt utspelad... Något jag hela tiden tvingar mig själv att lägga åt sidan. Min penna tillhör det kreativa, en viktig del i mig, ocensurerat är alltid bäst.

Lyssnade på P3 igår... En intervju med den kurdiska stå upp komikern Özz Nujen. En man jag vet väldigt lite om och vars stå-upp föreställningar jag tycker si sådär om men det jag hörde igår var mycket värme, mycket klokskap och en otrolig passion för livet. Charmiga kvalitéer som jag uppskattar och han fick frågan - vad är kreativitet för dig?

Svaret blev: Konstnärlig vilja bottnad i mod!

Jag upprepade svaret några gånger, smakade det som en karamell och insåg att precis så är det för mig också.  Skriver gärna under på den.
Viljan att vara tillgänglig, viljan att lyssna in och agera på det man hör/ser/får till sig.
Modet att våga leva med det, gå ut med det, ge det till andra...
Det finns inget konstnärskap utan att ge sig ut på yttersta grenen och visa lite mod!
Ingen vinst utan mod! Ingen upplevelse..

Kreativiteten kallar! Live with passion.
PUSS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar