måndag 23 juli 2012

Vandring genom stan.


När en familj inte kan bestämma sig i god tid, ja, då kan det blir så att en resa till Europa och Frankrike byts till en resa till Gotland.
Låter det som ett dåligt byte?
Kanske kan det uppfattas så och möjligen är det sant gällande vädret.. Skandinaviens sk sommarväder har varit minst sagt märkligt.

I övrigt håller dock Gotland helt klart som semestermål och jag tror inte det spelar någon roll hur många gånger man har varit här. Det finns alltid nytt att upptäcka.

Själv är jag begeistrad, betuttad och förförd av floran.. Alla dessa vackra blommor som finns bara på Gotland (eller på Gotland och något annat exotiskt ställe)
Se här ovan på bilden - en rödsyssla. Hur vacker som helst i sin blyga skönhet.
Skogen får ett trolskt tillägg med all murgröna som lindar sin gröna krans runt allt och rotsystemet kan hålla en upptagen i timmar, om man försöker reda ut det hela alltså.

Vi bor precis vid ett naturskyddsområde utanför Visby stad. En kalkklippa modell stor breder ut sig på sluttningen ovanför oss.. Galgklippan. Det fick mig naturligt nog att associera och idag fick jag bekräftat att jag hade rätt.
En gammal avrättningsplats från Medeltiden. Det känns i skogen men det är inte mer...
Kyrkan har lagt sin begravningsplats i anslutning, människor har vandrat här genom århundraden, saknat, älskat och glatt sig.

Genom skogen springer folk! Det har slagit mig denna semestern.. Herregud vad folk tränar!
Mest tjejer... I alla färger och former löper de genom skog. En hel folkrörelse av friskusar. Gott för ögat.

En annan sak som slår mig är att när man vandrar genom Visby så kan man på en kort, kort promis vandra genom alla typer av samhällsklasser. Först det flashiga Visby beach club med de rika, de med parkeringsvakter och bärhjälp.
Vägg i vägg med tält campingen där folk hjälpligt torkar sina sovsäckar på träden efter nattens regn. Vägg i vägg med campingstugor utan dusch och toa, vägg i vägg med lägenheter, ja, jag tror du fattar galoppen.

Alla trivs på Gotland! Det finns nåt för alla! Nu skall jag ut och fånga dagen.
Carpe diem! PUSS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar