tisdag 20 november 2012

Min "Honky Tonk woman"

I November mörkret, med ett sjukt, gnälligt barn bredvid mig stirrar jag ner i böckerna och försöker inom mig att finna inspirationen.
Finna känslan till varför just detta varit min dröm i många år? VARFÖR? Bokstäverna flyger framför ögonen och "hjärnan stilla stå".
Poängen är? 

"Hur lär man sig telefonkatalogen?" frågar jag klasskamraten som skakar på huvudet och svarar
"Så jäkla opedagogiskt!"
Mmmm, att lära sig något utan att riktigt förstå varför... Att lära sig något som man sen, senare, om ett halvår f örstår innebörden av, ja, det är frustrerande.

Mitt i detta harvande får vi stort besök från England.
Han heter Peter Deadman, en västerlänning som drog till Kina långt innan de flesta andra ens kom in i landet och med sig hem tog han kunskap, kontakter och dessa har med åren mognat i hans inre, blivit till visdom och bok.

Första lektionen ser han ut över den delade klassen, heltids studenter och halvtids studenter och utbrister:
"Ni i halvtidsklassen kommer alltid att känna er "lite efter", lite dummare än de som är här på heltid och kan ägna sig åt sina studier för jämnan.. Det är dumt! 
Den mest destruktiva känslan för inlärning - är att KÄNNA SIG DUM! Så gör inte det!" 

Mycket bra inspel. Men hur? Är du bra på det? Att inte känna dig dum när du börjar med något nytt..
Jag är det inte och insikten var - ingen har nog riktigt talat om för mig hur.
Kanske möjligen mannen på posten, nu, nyligen, som enkelt sa:
"Det där, M, det är bara att harva.. Harva.. och harva om.. Tills det sitter." 
Fortfarande - inget recept.

"Ni behöver repetera detta, integrera det i ert system. Inte mycket. Lite om dagen.. 
Envist och egensinnigt. Tänk på Rolling Stones!"
Hmmm, VA?
"1969 gav Rolling Stones ut låten "Honky Tonk woman". Hur många gånger tror ni att de har spelat och övat på den låten sedan dess? Säkert flera hundra tusen gånger. 
Punkterna, kunskapen om deras effekter - det är ER Honky Tonk woman.
Your bread and butter!!"

Olika issues, samma recept! Alltid samma recept...
Nöta, nöta, nöta.. Öva, öva, öva.
Jag har gjort det en gång, ett yrke. Kan jag igen?
Såklart jag kan!!  Visst finns det motivation.. någonstans... under någon sten...
Vi hörs senare. Skall bara till ICA.. Behöver ett kilo tålamod..

Ha en bra vecka. Se över just din " Honky Tonk woman"!
Live with passion!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar