tisdag 11 juni 2013

Ty dagen är du, ljuset är du..

"När jag blir gammal skall jag klä mig i lila och en röd hatt som har helt fel färg och inte passar mig, och jag skall låta pensionen gå till konjak, finhandskar  och sandaler av satäng, och säga att vi inte har råd med smör. 

Jag skall sätta på på trottoaren när jag är trött och glufsa i mig gratisprover i alla butikerna och rycka i nödbromsarna, 
dra med käppen längs staketen och kompensera för min ungdoms måttfullhet. 
Jag skall gå ut i morgontofflorna i regnet och plocka blommor i andra människors rabatter och lära mig spotta!.."  Jenny Joseph.

NEJ!! Vad tråkigt det låter!
Jag har INTE tid att eller LUST att vänta tills jag blir gammal..
Inte heller har jag lust att ta "sjukledigt". Jag tar FRISK ledigt! Väljer friskledighet!

När morgonens sol genom rutan smyger,
glad och försiktig,
likt ett barn, som vill överraska
tidigt, tidigt, en festlig dag –
då sträcker jag full av växande jubel
Öppna famnen mot stundande dag –
ty dagen är du
och ljuset är du,
solen är du,
och våren är du,
och hela det vackra, vackra,
väntande livet är du!
Av Karin Boye (1900-1941)

Vad väljer du?

Live with passion & blessed be

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar