söndag 26 januari 2014

I am what I am.

Min värld hålls samman av ett "lim", ett kraftfällt som går igenom allt, som bär allt, som känner allt, som lever i allt och världen kallar det många saker.
Gud, Buddha, Allah, Qi, prana, vital force, livskraften, själen, kanske tom kärlek.

Jag är ingen "säljare" av min sanning. Inte till vardags i vart fall men jag kan inte sträva att vara "för långt borta från vägen" för då kör jag i diket och min sanning blir inte min längre.
Det blir då som Bibelns berättelse om Tomas, Tomas som sedermera fick tillnamnet "Tvivlaren" på grund av att han, till trots för sin kärlek till mästaren Jesus ändå öppet valde att förneka honom tre gånger bara under en natt. Man mår inte helt bra efteråt, de gånger man förnekat den man känner att man är.

Jag vet ingen "extra hemlighet". Hör och häpna, det finns de som tror det och provoceras av det.
Men jag ser på sambanden. Ta t ex hälsa. Mitt område. Min favorit.
Jag läser mycket nya artiklar, mycket forskning, diskuterar gärna med de som håller på med detta på deras område. Så prövar jag, hur funkar detta i mig. Bra eller dåligt?  Informationen kan jag gärna föra vidare till andra MEN mitt tillägg blir alltid - pröva. Man vet aldrig om detta funkar på just dig eller ej. Du måste testa.

I grunden tror jag nämligen att allt handlar om individualitet och den gamla litanian "Where focus goes, energy flows!" Oroa dig för att maten kanske blivit dålig, det försämrar kvalitén på maten och det försämrar din kropps förmåga att ta upp det hela.
Det funkar så nämligen, energiförloppet.
En hamburgare stekt på Mc Donalds av en man/kvinna som gör det med kärlek och i tron att hon/han ger mat till de "hungrande" kommer att ha högre energi innehåll än den som steks av någon som bara önskar sig därifrån.  Detsamma gäller dig när du får den på tallriken.
Fokus på att den innehåller det som du behöver för tillfället, att den ger energi kommer att förbättra utgångsläget och energi innehållet.  Galen? Kanske en smula men jag baserar mig på tusentals år av galenskap..

Att läsa bordsbön över maten, att tacka för det man fått. Att laga mat med kärlek för det smakar bättre då och allra bäst hos t ex mormor, farmor, tanten som har massor med tid och som glädjer sig att se dig äta.  Fruktfatet som får stå mitt i yoga salen för att ätas efteråt, då alla är klara och det är fullt med "prana". Jag tror inte jag behöver fortsätta.. Du fattar galoppen.

Såklart är det ekologiska äpplet alltid bättre än hamburgaren... Eller?  Fråga den som har en sten eller två i gallan, den vill antagligen inte äta någon av dem. Fråga den som har pollen allergi och därför inte klarar äpplen, ekologiska eller icke och väljer hamburgaren utan en sekunds tvivel.
Vi behöver låta våra INRE djupa känslor leda oss!

Nu menar jag inte de "tankemönster" som ofta förvillas och förvimsas ihop med känslor.
Det är sånt vi har "lärt oss att tänka" om oss själva, våra behov och vem vi är.
Känslorna/behoven på djupet är de jag skriver om här.  Det är inte plätt lätt att sortera i den där soppan men övning ger mästaren.  Att vara i nuet, i sekunden, och lyssna inåt.
Där börjar resan.

Inte i det stora, i det grandiosa, i det lilla, tysta, inre..
Behöver du hjälp? Tveka inte! Be om hjälp! Hjälp finns att få och den kommer på de mest oväntade vägar.
Nu blev denna blogg inte alls vad jag hade tänkt mig idag.. Jag hade en helt annan historia i mitt huvud men den kommer en annan dag. Kanske..

Njut din dag! Var i det lilla och styr energiskutan åt det håll som du önskar dig allra mest.
Vart du än är, vad du än gör - Live with PASSION!
Blessed BE!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar