söndag 21 oktober 2012

Söndag igen.

"Mamma.. Du må ikke stå opp og gå på jobb. DU MÅ IKKE!"
Det lilla pekfingret hytter i ansiktet på mig och jag borrar in ansiktet i de mjuka, ljusa lockarna.
"Nej, mamma må ikke stå stå opp.."viskar jag försiktigt och känner tårarna tränga på.

Under hela dagen har jag tänkte på tiden, tidens flykt och på vad jag brukar den till...
Många olika kommentarer och händelser ledde till dessa mina reflektioner och sittandes där med guldklimpen i famnen så känns det än mer påtagligt.

Filmen "Efter bröllopet" med Mads Mikkelsen(mycket sevärd) påminde mig först..
Så en roligt kommentar av en norsk "superstjärna" Elling i en tokrolig komedi med samma namn.
Han samtalar med en man som säger:
"Vi lever bara en gång.. vet du, Elling!"
"Mmmmm, förhoppningsvis! Tanken på reinkarnation har ofta plågat mig.."

Den kommentaren har skapat ett leende på mina läppar under dagen. Vem vill leva fler gånger än en och varför?  Vad är viktigt?
Mitt liv i detta nu påminner om en flätat matta, ja, inte för att det är något unikt i det. Jag tycker alla har det så, mer eller mindre men det är så jag ser på det.
En bambumatta där det inte finns några kryphål, inga utrymmen och blir det emot förmodan något så tätas det igen på noll sekunder.. Fullt igen!

"En helt okänd kvinna tilltalade mig i hissen idag.."säger maken plötsligt och så berättar han historien om kvinnan som ser lilla Selma, börjar berätta om sin egen dotter som inte längre vill hänga med henne, om hur fort tiden går, att han måste ta vara på tiden osv, osv. Hon talar så mycket att hon missar att gå ur hissen på rätt våning och lämnar ett förvånat intryck hos maken..
Jag nickar stumt. My point exactly.

Mattan är där! Fakta! Saker sker - fakta, till och med saker jag inte gillar..
Det enda valet jag egentligen har, som jag ser det, är att vara närvarande i varje steg.
Vara på jobbet när jag är på jobbet, skriva när jag skriver, plugga när jag pluggar..
Veckans melodi har varit just det, att jobba sig från mattans ena del till den andra, fiber för fiber.
Min utvärdering säger att även om det ibland är tråkigt så har det funkat. Det HAR funkat och det har kostat minimalt med extra energi och det känns gott.

"Uregelmessig regelmessighet" sa favoritläraren med ett skratt om en klients puls.
Betyder något i stil med "Oregelbunden regelbundenhet".. Så känns mitt liv.
Livet är i vart fall mitt!  De saker jag valt ligger där.
Dags att njuta en fullspäckad Söndag med världen ljuvaste.. Veckans dessert.

Carpe diem & Live with passion! :-)



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar